Uber vil revolusjonere våre bilvaner – men lager mer kork, sier forskere

Trafikken i Manila.

Nye transporttjenester vil endre måten vi forflytter oss, byplanlegging, og veibygging, er gjennomgangsmelodien i tech-miljøene - og i nyhetene. Byfolk vil ikke lenger eie sin egen bil når de får effektive og rimelige alternativer, slik at CO2-utslippene reduseres og det blir mindre kø, argumenterer selskapene bak flere av tjenestene – blant annet taxi-giganten Uber, som har godtatt bøter for brudd på Yrkestransportloven i Norge og i oktober stengte sin UberPOP-tjeneste i Oslo i påvente av nye reguleringer. Selskapet har blant annet et uttalt mål om å ta en million biler av veiene i New York. Det var to år siden. Hva har skjedd? Utnytter Uber kapasiteten i den eksisterende bilparken så effektivt som de hevder, gjør det at folk kvitter seg med sine private biler?

Nye biler i verdens største trafikkaos

I en av verdens verste trafikkmaskiner, Filippinenes hovedstad Manila, har Uber etablert seg som et alternativ til den lokale drosjenæringen. Aldrin Labis ble Uber-sjåfør i 2013, da selskapet startet opp i byen. — Da jobbet jeg for et leiebilfirma, og Uber leide biler fra oss, inkludert oss sjåførene, forteller Labis til Filter Nyheter. [caption id="attachment_2369" align="alignright" width="300"] Aldrin Labis er sjåfør i Manila.[/caption] Disse mellom-mann-firmaene kjøpte også splitter nye biler til flåten sin. Slik bidrar Uber til å sette enda flere biler på veiene i den allerede proppfulle storbyen. — Folk som har råd til å kjøpe bil eller få lån fra banker, slutter i jobbene sine og ...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.