Nye transporttjenester vil endre måten vi forflytter oss, byplanlegging, og veibygging, er gjennomgangsmelodien i tech-miljøene - og i nyhetene. Byfolk vil ikke lenger eie sin egen bil når de får effektive og rimelige alternativer, slik at CO2-utslippene reduseres og det blir mindre kø, argumenterer selskapene bak flere av tjenestene – blant annet taxi-giganten Uber, som har godtatt bøter for brudd på Yrkestransportloven i Norge og i oktober stengte sin UberPOP-tjeneste i Oslo i påvente av nye reguleringer. Selskapet har blant annet et uttalt mål om å ta en million biler av veiene i New York. Det var to år siden. Hva har skjedd? Utnytter Uber kapasiteten i den eksisterende bilparken så effektivt som de hevder, gjør det at folk kvitter seg med sine private biler?
Nye biler i verdens største trafikkaos
I en av verdens verste trafikkmaskiner, Filippinenes hovedstad Manila, har Uber etablert seg som et alternativ til den lokale drosjenæringen. Aldrin Labis ble Uber-sjåfør i 2013, da selskapet startet opp i byen. — Da jobbet jeg for et leiebilfirma, og Uber leide biler fra oss, inkludert oss sjåførene, forteller Labis til Filter Nyheter. [caption id="attachment_2369" align="alignright" width="300"]