Under vignetten «bærekraft i stort og smått» reklamerer flyselskapet SAS for sitt «arbeid for mer bærekraftige reiser». «Vi må også ta ansvar i det små: For eksempel innpakninger, hva vi serverer om bord og valg av partnere som leder an i utviklingen», skriver SAS i innledningen til en av sakene selskapet deler i sitt siste nyhetsbrev til sine bedriftskunder. Det er innpakning det handler om: Toalettmapper med skjønnhetsprodukter i miniformat: kremer, leppepomade, sovemaske, sokker og øreplugger. SAS kaller det «comfort kit», og deler det ut til alle passasjerer som flyr business class. Dette har SAS og andre flyselskaper bestandig gjort overfor disse kundene, men nå har SAS endret på tilbudet som en del av sin strategi for å bli et bærekraftig selskap. De «vanlige» kremene i reisestørrelse er byttet ut med «grønne» kremer - også i knøttestørrelse! SAS’ skriver at de har valgt de ulike merkene på bakgrunn av at «de aktivt arbeider for å støtte og utvikle en bærekraftig livsstil». Flyselskapet beskriver ikke i nyhetsbrevet hva samarbeidspartnerne legger i «bærekraftig livsstil» - om det for eksempel er å benytte seg av videokonferanse til møtevirksomhet fremfor flyreiser, eller noe helt annet. Det må passasjerene eventuelt sjekke opp med det enkelte selskapet som lager produktet. Passasjerene må ikke be om toalettmappen, de bare får det enten de trenger det eller ikke. — Det er en del av tilbudet du får når du reiser business class, for å oppleve en god og bekvem reise, forteller kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen til Filter Nyheter på spørsmål om hvorfor mappene deles ut.

MONTASJE.