I dag stod fire av 53 aksjonister fra organisasjonen Extinction Rebellion (XR) i Oslo tingrett. De er der fordi de nekter å vedta bøter for ordensforstyrrelse, samt for å ha nektet å etterkomme politiets pålegg om å fjerne seg under aksjoner i Oslo sentrum den 21. september, kalt «Oslo-opprøret» av organisasjonen selv. Aktivistene ble arrestert av politiet i Oslo for å ha lenket seg fast med andre aktivister i veibanen under morgenrushet på Ring 1 foran Slottet.
XR bruker blant annet sivil ulydighet for å få oppmerksomhet om klima- og naturkrisa, og for å presse gjennom politisk handling. Målet er å få politikere og andre sentrale aktører i samfunnet til å gjøre nok for å håndtere klima- og naturkrisa.
Påtalemyndigheten mener «klimarebellene» bør bøtelegges med 20 000 kroner hver. Til sammen utgjør bøtene over en million kroner.
– Våre kolleger i andre land blir helt sjokkerte når de får høre hvilke bøter vi får i Norge. Også i Sverige og Danmark, sier Annika W. Rodriguez (55) til Filter Nyheter.
Hun er en av de fire første aksjonistene som fikk anken behandlet i en «pilot» i Oslo Tingrett.
Mener Norge skiller seg fra resten av Europa
Aksjonistene mener Norge, og spesifikt politiet i Oslo, reagerer mye strengere på XRs aksjoner enn politiet i andre storbyer i Europa. De skriver i en pressemelding i forkant av rettssaken at organisasjonen anser det høye bøtenivået «som en trussel mot vår rett til å uttrykke oss med fredeli...



