«Alle» faginstanser og miljøorganisasjoner er enige om at biodrivstoff er avgjørende for å kutte CO2-utslipp fra transportsektoren, på både kort og lang sikt. Selskapene som selger drivstoff er også det. Problemet er at slett ikke alt biodrivstoff er miljøvennlig eller kutter utslipp. Den palmeoljebaserte biodieselen som får godkjentstempel som «bærekraftig» i Norge kan ha ført til skjulte klimagassutslipp tilsvarende 2 millioner tonn CO2. Det er 20 prosent av utslippene fra veitrafikken i 2015 (SSB). Eksperter på feltet er ikke unisone om hvor klimaskadelig palmeolje-dieselen er. Estimater rangerer fra utslipp tilsvarende vanlig diesel, til tre ganger høyere utslipp enn vanlig diesel. Dette er biodiesel som kommer fra plantasjer i Øst-Asia, hovedsakelig Indonesia og Malaysia (90 prosent). Årsaken er at regnskog ødelegges i disse landene for å gjøre plass til biodiesel-plantasjer for utvinning av palmeolje. To tredeler av regnskogen som hugges ned for å dekke etterspørsel etter palmeolje vokser ifølge Regnskogfondet på myr. Myra «låser ned» store mengder karbon i form av døde planter. Når myra dreneres for vann for plantasjedrift, slippes karbonet ut som CO2 og andre klimagasser fordi den oppgravde torva råtner i kontakt med luft. I tillegg er regnskogen er hjem for et utall dyr, insekter og bakterier.
Palmeolje-diesel kan ha skapt klimautslipp tilsvarende 20 prosent av utslippene fra norsk veitrafikk – bare i fjor
