Norske politikere slurver med Facebook-merking av politiske annonser

Facebook er blitt beskyldt for å være en gigantisk propagandamaskin. Delvis som et svar på dette har selskapet tatt grep for å øke åpenheten rundt politiske annonser. Det innebærer blant annet at alle annonser som omhandler saker av samfunnsmessig betydning, valg eller politikk for øvrig («social issues, elections and politics») blir lagret i sju år i Facebooks offentlig tilgjengelige annonsearkiv. Der skal hvem som helst kunne sjekke: Hvordan annonsene så ut Hvem som la dem ut og betalte for dem Hvor mye penger som ble brukt Hvordan Facebook-brukerne som ble eksponert for annonsene fordeler seg på alder, kjønn og geografi […]

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.