• Denne saken ble første gang publisert 9. februar 2018

Filter Nyheter har forsøkt å få intervjuer med de bilgigantene som satser på elbil. Bilselskapene kritiseres for å gjøre for lite for å få slutt på barnearbeid og andre menneskerettighetsbrudd i utvinning av mineralet kobolt, en essensiell ingrediens i blant annet elbil-batterier, på tross av at dette har vært kjent i flere år. Flere medier som Washington Post og Sky avslørte i 2016 at arbeidsforholdene for gruvearbeidere i Den demokratiske republikken Kongo bryter menneskerettighetene. Arbeiderne, deriblant barn, jobber med hammer og meisel i trange, farlige gruveganger uten sikkerhetsutstyr. Barføtt, med bare hender og uten munnbind.

I motsetning til gull, tinn og coltan har ikke kobolt startet noen krig i Kongo. Det er heller ikke klassifisert som et konfliktmineral. Jakten på mineralet øker imidlertid spenningen i det krigsherjede landet. I en rapport publisert i november i fjor undersøkte Amnesty hva selskapene har gjort for å forsikre seg om at de ikke selger elbiler delvis produsert av barn. Svenske Aftonbladet dokumenterte nylig at forholdene ikke har forbedret seg stort.

Dette skrev vi om saken over nyttår: