Klimaministeren lovte innsats mot «blodbatteriene» – kan ikke vise til ett eneste tiltak

Ola Elvestuen. MONTASJE.
Elbil-industrien har vært en snakkis denne uka etter Denis Mukweges sterke fredspristale, hvor han løftet behovet for å stoppe utbyttingen i DR Kongo. Med et mineralbehov på 20 kilo kobolt til ett elbilbatteri, og en vekstkurve for elbil som peker rett opp, har etterspørselen etter kobolt eksplodert. Kongo har brorparten av verdens koboltforekomster, og spenningen i landet øker. Filter skrev om tematikken i januar og februar, og spurte klimaminister Ola Elvestuen (V) 24. januar hva han og regjeringen, i et land med en veldig aktiv elbilpolitikk, foretar seg for å gjøre noe med problemet. Elvestuen svarte 31. januar gjennom sin rådgiver Jon Berg at «det er viktig at informasjon om dette avdekkes så vi kan se nærmere på problemet og hva som kan gjøres».

4 tiltak

Han listet opp følgende tiltak fra regjeringens side:
  • 1: Inngå dialog med selskapene
  • 2: Jobbe for å styrke OECD-retningslinjene og oppfølgingen av disse
  • 3: Følge opp FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.