• Denne saken ble publisert 23. januar 2018

Elbiler på norske veier kan være delvis produsert av barn. Fattige gruvearbeidere i Kongo jobber med hammer og meisel i trange, farlige gruveganger uten sikkerhetsutstyr. Barføtt, med bare hender og uten munnbind. De leter blant annet etter mineralet kobolt, en nøkkelingrediens i elbil-batterier. Over 60 prosent av sterkt etterspurte mineralet finnes i det krigsherjede landet.

Det har vært kjent siden African Resources Watch  og Amnesty International avdekket barnearbeid og livsfarlige forhold i små, dårlig organiserte gruver hvor en av fem jobber på ulovlige løsarbeider-kontrakter (såkalt artisanal mining). Minst 40.000 av dem er barn, ifølge Amnesty. Miljøgifter fra anleggene knyttes til luftveisproblemer og fosterskader blant lokalbefolkningen av helsemyndighetene i landet. Koboltstøv er farlig for lungene. Internasjonale medier som Washington Post og Sky news har dokumentert situasjonen.

Lite er gjort

Funnene vakte stor oppmerksomhet. Flere stilte spørsmål ved om de store telefoni- og bilprodusentene overhodet hadde kontroll hvor kobolten de kjøpte kom fra. Apple, HP, Samsung SDI og Sony startet samme år et initiativ for å få ungene ut av gruvene. Fra bilselskapene var det langt mer stille.