3 grunner til at kobolt skaper hodepine for elbil-produsentene

Elbil på norske veier i Geiranger.
Kobolt var lenge et mineral få var interessert i. Noen forbinder det kanskje bare med den intense blåfargen. Inntil nylig ble 98 prosent av kobolt på verdensmarkedet bare utvinnet som et sideprodukt av nikkel- og kobberproduksjon (henholdsvis 38 og 60 prosent), fordi det er for lite kobolt i malmen til at koboltutvinning alene er lønnsomt. Nå har mineralet imidlertid fått et voldsomt oppsving, og skapte profittfest i finansbransjen i året som har gått. Årsaken: Elbil-batterier. Mineralet er en nøkkel-ingrediens i oppladbare batterier som brukes i elbiler (samt pc-er og telefoner). Et typisk elbil-batteri inneholder omlag 20 kilo (!) kobolt. Årsaken til at […]

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.