– Jeg begynte bare å le da jeg fikk boten, for det var så latterlig høyt. Som meddommer gjennom 18 år har jeg dømt i langt alvorligere saker som ikke har gitt så høy bot. Det er veldig, veldig urettferdig, sier Kaja Mainardi (41).
Hun er en av aksjonistene fra organisasjonen Extinction Rebellion (XR) i Norge, som blant annet bruker sivil ulydighet for å få oppmerksomhet om sin sak. Mandag 21. september ble Mainardi og et femtitalls andre aktivister arrestert av politiet i Oslo for å ha lenket seg fast med andre aktivister i veibanen under morgenrushet på ring 1 foran Slottet. Målet er å få politikere og andre sentrale aktører i samfunnet til å gjøre nok for å håndtere klima- og naturkrisa.
- Les Filters reportasje fra dagen: – Trodde det skulle bli litt mer kork
Aksjonistene satt mellom ti og femten timer på glattcelle etter politiet hadde tauet dem inn på morgenen. Aksjonistene fikk foreleggene sine i hånda på vei hjem. Filter Nyheter har fått oversendt flere av foreleggene, og har sett organisasjonens oversikt over antall bøter, bøtenivå og type lovbrudd.

Kaja Mainardi har vært meddommer i 18 år i tingretten. To uker etter hun ble idømt bot for aksjonen på Stortingets publikumsgalleri i fjor, ble hun kalt inn som meddommer på nytt. Nå er hun klar for en ny runde med XR.
Bøter på 17 000 – 20 000 kroner
De aller fleste klima-aksjonistene som ble arrestert, har fått 17 000 kroner i forelegg for å ha brutt straffelovens paragraf 18...



