Det er varmt og vindstille. Franske reaktorer må skru ned fordi elvene som kjøler dem, er blitt for varme. Og når sola går ned, forsvinner solkraften akkurat når aircondition-behovet topper seg. Tre kilder svikter samtidig, og strømprisene skyter i været. Ukas hovedsak skal handle om det tyskerne kaller «Hitzeflaute». Men først:
Notert siden sist
** Magasinfyllingen økte også denne uka, men mindre enn før, og lavere snøsmelting og mindre nedbør er hovedårsaken. Vedlikehold i nett og produksjon påvirket kraftflyt og priser. Prisene jevnet seg ut mellom prisområdene, men Sørvest-Norge lå høyere store deler av uka. NVE
** Strømprisene i Nord-Europa er uvanlig høye, drevet av hetebølgen og dyrere fossil energi. Tirsdag kveld kom danske priser opp i 4,8 kroner kilowattimen, over 7 norske kroner. Også Sør-Sverige rammes, mens norsk makspris lå på 2,35 sørvest i landet. Nettavisen
** Et nytt system for kraftflyt – flytbasert markedskobling, som ble innført i 2024 – gjør at strømmen oftere flyter fra høypris- til lavprisområder. Det kan virke ulogisk, men Statnett mener samfunnet samlet kommer bedre ut. En NTNU-forsker frykter for legitimiteten. E24
** Eldre vannkraftverk som mangler konsesjon kan få nye og strengere miljøkrav. Energiminister Terje Aasland har sendt lovendringer på høring, slik at myndighetene kan pålegge alle kraftverk miljøtiltak. Hafslund tror fire store elvekraftverk omfattes. Energiwatch
** Den sv...



