Oslopolitiet har nå satt i gang en egen etterforskning for å finne ut om noen i det offentlige bør straffes for manglende helseoppfølging av de tre kvinnene som i fjor høst antas å ha sultet i hjel i samme leilighet på Romsås etter lang tids isolasjon.
Det bekrefter politioverbetjent Erik Dieset ved Seksjon for økonomi- og spesialetterforskning i Oslo politidistrikt overfor Filter Nyheter.
– Politiet har iverksatt etterforskning for å finne ut om de tre kvinnene som ble funnet døde i en leilighet på Romsås fikk forsvarlig helsehjelp i henhold til helsepersonelloven, sier Dieset.
Fylkeslegen anbefalte etterforskning
Det skal mye til for at ansatte i helsevesenet får bøter eller fengsel, men skulle etterforskningen finne alvorlige feil, kan etatene bli ilagt foretaksstraff selv om ingen enkeltpersoner er pekt ut.
Beslutningen om å etterforske mulig mangelfull eller feilaktig behandling fra helsevesenets side, kom etter at politiet nylig rådførte seg med Fylkesmannens helseavdeling.
– På grunn av sakens karakter har vi anbefalt at politiet etterforsker om det dreier seg om forhold som kommer innunder straffelovgivningen, sier fylkeslege Jan Petter Odden til Filter Nyheter.
Blant annet vurderer politiet nå å avhøre ansatte i Oslo kommune.
Skulle de hatt hjelp de ikke fikk?
Det var Mebrak Solomon (69) og hennes døtre Leah Rebiba Woldemariam (28) og Nadia Abdulaziz Adem Ali (35)�...



