Fire dager før Høyesterett skal behandle en av de største miljørettsakene i norsk historie, varsler EFTAs overvåkningsorgan ESA at Norge kan ha brutt EØS-avtalen ved å gi tillatelse til gruvedumping i Førdefjorden og Repparfjorden.
ESA sendte torsdag et formelt varselbrev – en såkalt «formal notice» – til Klima- og miljødepartementet. Det er første trinn i en traktatbruddsprosedyre, og innebærer at ESA mener Norge ikke har fulgt vannrammedirektivet, særlig når det gjelder unntaksbestemmelsene som skulle begrunne tillatelsene. Norge får nå anledning til å svare, vanligvis innen to måneder. Overbeviser svaret ikke ESA, kan saken eskalere videre – i ytterste konsekvens til søksmål for EFTA-domstolen.
– Dette viser at vi har hatt rett hele tiden. Det bør nå være åpenbart for alle at dumpingen som nå pågår i Førdefjorden er ulovlig og må stanses, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
ESA-brevet er ikke bindende for Høyesterett, men kommer på et tidspunkt der presset mot norske myndigheters håndtering av saken er større enn noensinne.
Et tiår med strid
Konflikten om Førdefjorden har pågått i mange år. Gruveselskapet Nordic Mining – nå gjennom datterselskapet Engebø Rutile and Garnet (ERG) – har siden 1970-tallet kartlagt store forekomster av mineralene rutil og granat i Engebøfjellet i Sunnfjord. Rutil brukes blant annet i produksjon av fargestoff og titanmetall, og granat til industrielle slipefor...



