– Vi er ikke vant til å se den typen ordlyd fra profesjonelle virksomheter.
Det sier lederen for Datatilsynets internasjonale seksjon, Tobias Judin. Han leder et team på åtte jurister som fikk oppmerksomhet verden over da de i fjor sto på personvernets barrikader mot et av verdens største selskaper.
Å ta opp kampen mot Facebook og Instagrams såkalt adferdsbaserte markedsføring har vist seg å være en nær altoppslukende jobb. Erfaringene er akkurat så bisarre som du kan vente deg når norske byråkrater går i klinsj med en veritabel armé av skarpskodde advokater hyret av en amerikansk teknologigiant.
Som når tilsynet anklages for å «tronrøve» – usurp – andre lands datatilsyn; som når du står i retten og må tåle at advokatene ordlegger seg som om du personlig sitter på en tiltalebenk, eller når motparten ikke synes å akseptere at du representerer et politisk uavhengig tilsyn.
Men først: Hva handler saken om – og hvorfor har den kraft i seg til å utløse såvel nyhetsartikler i internasjonale medier som et vell av støtteerklæringer til en unnselig norsk tilsynsetat?
- Filter Nyheter har forsøkt å få kommentarer til denne artikkelen fra Metas advokater eller andre representanter for Facebook-selskapet, uten å få svar.
Hva er privat?
At annonsering rettes mot deg personlig og dine preferanser legger ikke Datatilsynet seg opp i. Ber en app deg om å oppgi dine tre største interesser, og du huke...