55 dager igjen: Facebook forbyr politisk reklame – men Trump har funnet et nytt våpen

Amerikanske sosiale medier-plattformer vrir hodene sine i jakten på hvordan de kan ta bidra til et fritt og uavhengig valg i USA på en måte som står i stil til makten de besitter. I midten av august signerte ni teknologi-giganter, Facebook, Google, Microsoft, Twitter, Pinterest, Reddit, Verizon, LinkedIn, og Wikimedia, en felles erklæring sammen med de statlige etatene Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA), FBI og justisdepartementets National Security Division om å stille forberedt til valgkampen. Strategiene selskapene har kommet opp med er til dels svært ulike - og president Donald Trump har etter sigende funnet sitt foretrukne «sosiale medier-våpen».

Facebook: Forbyr politisk reklame 1 uke før valget

Facebook, den absolutt største digitale plattformen for politisk reklame i USA med en markedsandel på rundt 60 prosent, og plattformen Donald Trump brukte til å svinge seg opp i 2016-valget, har bestemt at det vil blokkere nye politiske annonser i USA en uke før valgdagen. Selskapet begrunner det med at de innser hvor sterk plattformens innvirkning på offentlig debatt kan være. Hensikten er blant annet å redusere feilinformasjon og risikoen for innblanding i valget. Facebook skriver i en pressemelding at selskapet heller vil «oppmuntre til å bruke stemmeretten, fremme autoritativ informasjon, og reduserer risiko for forvirring i etterkant av valget». Mark Zuckerberg utdyper dette selv på plattformen: «Jeg frykter at så polarisert nasjonen er nå, og med et valgresultat som kan ta dager og uker å ferdigstille, vil det kunne være en økt risiko for opptøyer». https://www.facebook.com/zuck/posts/10112270823363411 Zuckerbergs fremstøt blir møtt med kritikk og skepsis fra flere hold.

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.