Amerikanske sosiale medier-plattformer vrir hodene sine i jakten på hvordan de kan ta bidra til et fritt og uavhengig valg i USA på en måte som står i stil til makten de besitter.

I midten av august signerte ni teknologi-giganter, Facebook, Google, Microsoft, Twitter, Pinterest, Reddit, Verizon, LinkedIn, og Wikimedia, en felles erklæring sammen med de statlige etatene Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA), FBI og justisdepartementets National Security Division om å stille forberedt til valgkampen.

Strategiene selskapene har kommet opp med er til dels svært ulike – og president Donald Trump har etter sigende funnet sitt foretrukne «sosiale medier-våpen».

Facebook: Forbyr politisk reklame 1 uke før valget

Facebook, den absolutt største digitale plattformen for politisk reklame i USA med en markedsandel på rundt 60 prosent, og plattformen Donald Trump brukte til å svinge seg opp i 2016-valget, har bestemt at det vil blokkere nye politiske annonser i USA en uke før valgdagen.

Selskapet begrunner det med at de innser hvor sterk plattformens innvirkning på offentlig debatt kan være. Hensikten er blant annet å redusere feilinformasjon og risikoen for innblanding i valget. Facebook skriver i en pressemelding at selskapet heller vil «oppmuntre til å bruke stemmeretten, fremme autoritativ informasjon, og reduserer risiko for forvirring i etterkant av valget».

Mark Zuckerberg utdyper dette selv på plattformen: «Jeg frykter at så polarisert nasjonen er nå, og med et valgresultat som kan ta dager og uker å ferdigstille, vil det kunne være en økt risiko for opptøyer».

The US elections are just two months away, and with Covid-19 affecting communities across the country, I'm concerned…

Posted by Mark Zuckerberg on Thursday, September 3, 2020

Zuckerbergs fremstøt blir møtt med kritikk og skepsis fra flere hold. «Facebook er blitt for stor for demokratiet», fastslår New York Times-spaltist Charlie Warzel, som tidligere skrev om teknologi for BuzzFeed. Han peker på ironien i at mannen som fremfor noen har fasilitert misinformasjons-tornadoen USA er inne i, nå skal få mer makt ved å ta grep om monsteret han har skapt. «I søken etter å avverge en «sterk manns» grep om makten i den ene enden, kan vi ikke tillate en sterkere manns maktgrep i den andre», skriver han.

Også Pinterest, TikTok og Twitter forbyr politisk reklame.

Reddit: Tillater reklame – så lenge de har kommentarfelt

Reddits sjef Steve Huffman har landet på det motsatte. Han vil tillate politiske reklamer på plattformen, men med visse forutsetninger. Et av disse skal være å kreve at reklamene har kommentarfelt. Slik ser Huffman for seg å «fasilitere for en to-veis dialog» mellom avsender (Trump) og mottakere (velgerne). En hodepine som følger beslutningen er hvordan kommentarfeltet skal modereres, og av hvem.

Reddit vil imidlertid ikke tillate at én aktør kjøper opp hele plattformens reklameplass og dermed «oversvømmer» mediet med sitt budskap.

Twitter: Merker Trump-ytringer som «brudd på retningslinjer for samfunnsintegritet»

Twitter har skapt overskrifter ved å bestemme at Donald Trumps poster skal utstyres med et varsel-tegn.

3. september fant Trump det for godt å oppfordre velgere i Nord-Carolina å prøve å stemme to ganger, en gang ved personlig oppmøte, og en gang per post, for sikkerhets skyld.

Twitter fastslo at tweeten bryter med deres «retningslinjer for samfunnsintegritet» (Civil Integrity), men fjernet den ikke.

På Facebook ble posten merket med en tekst som lød at «poststemmer har en lang historie som til å stole på, og det samme er det ventet å være i år».

Based on the massive number of Unsolicited & Solicited Ballots that will be sent to potential Voters for the upcoming…

Posted by Donald J. Trump on Thursday, September 3, 2020

 

YouTube: Trumps nye våpen

YouTube blir utpekt som Trumps nye «valgkamp-våpen» av Politico. Trump-kampanjen og det Republikanske partiet har ifølge Politico brukt over 65 millioner dollar på YouTube og Google – dobbelt så mye som Joe Biden og Demokratene har brukt på samme plattform, og omtrent halvparten av summen er brukt siden juli.

På tross av at Google kun har en femtedel av det digitale reklamemarkedet i USA, dreier Trump-kampanjen store summer fra TV-reklame inn i YouTube, som eies av Google. Plattformen er den mest populære blant unge amerikanere, og er på en stigende kurve.

Videokanalen lanserte for et år siden muligheten til å kjøpe reklameplass på selve kanalens hjemmeside, og toppbanner – altså en digital variant av god, gammeldags «Suberbowl-reklame». Trump-kampanjen benyttet denne muligheten under demokratenes kandidatvalg i sommer, og under Republikanernes årsmøte. Trump-reklamene på video-plattformen ble sett 40 millioner ganger innen 20. august. 

Trumps YouTube-kanal blir hyppig oppdatert med innhold som spenner bredt: Alt fra nyhetsvideoer til ren reklame og egne talkshows.

Skjermdump Trumps YouTube-konto.

Trumps valgkamp-strateger sier det store volumet er skreddersydd for YouTubes algoritmer, som premierer kontoer som produserer mye innhold. De mener YouTube er en undervurdert reklamekanal i 2020, slik Facebook var det i 2016. Nå som «alle» -inkludert demokratene- har oppdaget Facebook som reklameverktøy, og i tillegg følger selskapet med argusøyne, er YouTube mer interessant for Trumps strateger.

Det skal visstnok likevel ikke være helt fritt fram på plattformen. YouTube og eier Google erklærte i sommer at selskapene vil «forby videoer som inneholder hacket informasjon og som kan føre til innblanding i valget».


Nå satser vi!

Rundt 1500 av dere har valgt å støtte Filter hver måned og få vårt nye magasin i posten. Takk! Vi ønsker nå å utvide vår redaksjon med en ny journalist, og det er her du kommer inn.

Når vi når 2000 månedlige støttespillere vil vi ansette en journalist som skal dekke helse og vitenskap på Filter-måten. Det betyr at du kan være med å ansette den journalisten samtidig som du får Filter på papir!

For 100,- kroner i måneden får du Filter Magasin rett hjem i postkassa 11 ganger i året. Ønsker du å donere årlig koster det 900,- kroner. Bare klikk på et av valgene under så blir det hele gjort med Vipps. Samtidig godtar du våre kjøpsvilkår.

Bli abonnent i dag, og hjelp oss nå målet! Om du allerede er abonnent og verver en venn sender vi deg en Filter t-skjorte som takk. Alt du trenger å gjøre er å få din venn til å sende oss en mail så sender vi den til deg.

Du kan også støtte Filter ved å vippse et valgfritt beløp til 514053. Les mer her. 

Meld deg på Filters nyhetsbrev

Det er gratis og inneholder en forklaring av det Filter-journalistene mener er dagens viktigste nyhetssaker i inn- og utland. Ellers som for eksempel forlegger og forfatter Anders Heger sier det: «Filter Nyheter har det suverent beste grepet om hvilke nyheter som teller, og hvilke som er unødig støy». Meld deg på her.

Stjel artiklene våre

Filter Nyheter vil gjerne at du, helt gratis, republiserer våre artikler og tegninger/grafikker. Grundig, faktaorientert journalistikk har aldri vært viktigere.

Alt du trenger å gjøre er å sende e-post til [email protected] der du informerer om hvor innholdet skal publiseres. Vi svarer deg så fort som mulig. Les mer her.