Det finnes i 2017 en rekke norske nettsteder som etterligner språket og virkemidlene til nyhetsmediene, uten å følge de etiske reglene som journalister forplikter seg til.

For å gjøre det enklere å være kildekritisk i valgkampen, har vi funnet fram til noen av «nettavisene» som ofte blir delt i sosiale medier, men der det er konkrete grunner til at du bør være forsiktig med å spre innholdet.

Noen av nettstedene er åpenbart politisk motivert, mens det andre ganger er uklart om den som har publisert stoffet aktivt prøver å lure deg, eller bare framstiller sine egne meninger som nyhetsformidling.

I enkelte tilfeller er tekstene forsøk på satire som er så utydelig eller politisk ladet at de blir spredt som nyheter på Facebook. Noen av nettstedene blander ekte og oppdiktede opplysninger, kommentarer, spekulasjoner og karikaturer uten å gjøre leserne klar over hva som er hva.

Uavhengig av hvilke motiver som ligger bak – her er vår liste over nettsteder du bør være ekstra skeptisk til som nyhetskilder, og hvilke alarmklokker som ringer for hver enkelt:

(Vi har utelatt flere norskspråklige «viralnettsteder» som publiserer uverifisert kuriosa for å generere annonseinntekter, så lenge de har holdt seg unna alvorlige temaer. Vi har heller ikke tatt med de store innvandringskritiske bloggene som Document og HRS, siden de i stor grad tilkjennegir at de formidler egne politiske oppfatninger og ikke er journalistisk motivert).

Denne oversikten kan bli oppdatert, også med ytterligere nettsteder.

(Dette er samleoversikten. Les begrunnelser i teksten nedenfor).

24avisen.com

(OPPDATERING 19.09.17: 24avisen.com har stengt sin virksomhet, blir det opplyst i et innlegg på nettsidene. «Vi legger ned etter å ha mottatt grove drapstrusler og hets/mobbing av både norske journalister/redaktører og jurister», heter det i teksten som er lagt ut).

Oppdiktede opplysninger: Videreformidler ondsinnede vandrehistorier fra nettet lenge etter at de er avslørt som løgn, for eksempel at Michelle Obama skal være en transeksuell mann eller at Hillary Clintons valgkampsjef John Podesta kan være pedofil (et rykte som var ledd i den mye omtalte konspirasjonsteorien «Pizzagate», som er grundig tilbakevist).

Usynlig eier/redaktør: Det blir ikke opplyst om hvem som er redaktør for 24avisen eller hvem som eier nettstedet.

(Disse skjermdumpene fra flere 24avisen.com-saker viser misvisende bildebruk, personkarakteristikker uten motstemmer og hvordan lesere reagerer i kommentarfeltet).

Anonyme artikkelforfattere: De fleste sakene er kun signert med «24avisen», mens noen er under navn som «Preben Høyer» eller forkortelser (for eksempel «J3n»).

Lenker til useriøse nettsteder: Nettstedet lenker til og publiserer videoer fra Infowars, drevet av konspirasjonsteoretikeren Alex Jones, som en lang rekke ganger har diktet opp kontroverser og «nyhetsmeldinger». 24avisen peker også ukritisk til Russia Today, som eies av den russiske staten og regnes som et viktig propagandaverktøy for Kreml.

Personangrep uten tilsvar: Terrorforsker Lars Gule blir omtalt som «Gale Gule» og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen som «Sosialist-sjefen på NRK Marienlyst», uten at noen av disse er intervjuet. Nettstedet videreformidler karakteristikker av Ap-nestleder Hadia Tajik som «Jihadia». Nettsiden har publisert en rekke ensidige tekster om blant andre Jonas Gahr Støre (av redaksjonen omtalt som «Eid mubarak-mannen») og AUF-leder Mani Hussaini, uten motstemmer, og uten at det blir opplyst om det er forsøkt innhentet tilsvar. Flere artikler på nettstedet avsluttes med retoriske spørsmål, for eksempel «Lyver Arbeiderpartiet for å sanke flere stemmer?» og «Er det på tide at Kolberg gir seg som politiker?». I kommentarfeltene under sakene blir Støre omtalt som «landsforræder» og «judas». Demokratenes Vidar Kleppe er intervjuet og får komme med kritikk av Ap og Støre.

Misvisende bildebruk: Bruker illustrasjonsbilder eller bilder som i realiteten er fra andre hendelser til konkrete nyhetssaker (bildet til artikkelen om bilbranner i Malmø er for eksempel fra Tyrkia). Bruker umerkede bildemanipulasjoner (for eksempel Jonas Gahr Støre som blåser tyggisboble foran utbrent bil eller Audun Lysbakken på en talerstol merket med hammer og sigd).

Partipolitiske bindinger: Nettstedet angriper ofte politikere de oppfatter som innvandringsvennlige (ofte Trine Skei Grande) og Arbeiderpartiet, som er en egen underkategori på sidene (eksempler på saker er «Visste du at kallenavnet på Arbeiderpartiet er Araber-partiet?», «Trond Giske surmuler etter forslag om hijab-forbud i barneskolen» eller «Nordmenn raser: Ap-plakat viser Støre hilse på arabisk»).

  •  I en epost til Filter Nyheter skriver en anonym person fra adressen «24avisen@gmail.com» at nettstedet har forsøkt å hente inn tilsvar i saker, for eksempel når det gjelder Jonas Gahr Støre. Personen skriver også at «det er ikke ulovlig å ha en ‘usynlig’ redaktør. Det er vårt valg. Vi har blitt drapstruet. Det er rabiate personer der ute som ønsker å vite ‘hvem i helvete vi er’ slik at de kan drepe oss. Vi vet hvordan venstresiden fungerer. Dere tyr til vold for å stoppe ytringsfriheten. Dette har vi sett klare eksempler på i USA det siste året og det er ikke bedre i Norge. Å være usynlig er et valg. Vi har fortsatt den retten i Norge».

Frieord.no

Anonyme artikkelforfattere: Flere av artiklene er bare signert med «Redaksjonen», mens andre er påført navn (som Alexander Halvorsen, Magnus Kristiansen eller Christen Krogvig). Det finnes ingen kontaktinformasjon til skribentene.

Misvisende bildebruk: Bruker rene illustrasjonsbilder (merket) til konkrete nyhetsartikler – om for eksempel skuddofre i Sverige (illustrert med svensk politibil og blod på gaten) eller voldtekt i Bergen (med bilde av en tilfeldig, mørkhudet drosjesjåfør).

(Skjermdumper viser bruken av illustrasjonsbilder til konkrete nyhetssaker på frieord.no).

Lenker til useriøse nettsteder: Henviser ofte til den svenske nettsiden «Fria tider», som fremstår som en søsteravis. Avisa er av Statens medieråd i Sverige karakterisert som «en del av det radikale, høyrepopulistiske nettmiljøet».

Partipolitiske bindinger: Nettsiden har en tydelig innvandringskritisk profil. Redaktør Thorgrim Bredesen har tidligere vært leder i nynazistgruppa Vigrid (som han tok offentlig avstand fra for tre år siden). Skribent Christen Krogvig sitter i styret til organisasjonen SIAN (Stopp islamiseringen av Norge).

  • Filter Nyheter har sendt melding til redaktør Thorgrim Bredesen gjennom et kontaktskjema på nettsiden, men har ikke fått svar.

Nyhetsspeilet.no

Oppdiktede opplysninger: Deler oppspinn om jøder, der det hevdes at flyktningkrisen er «sionistenes skaperverk» og et forsøk på å sementere jødenes globale herredømme. Andre artikler «avslører» at 22. juli var en falskt flagg-operasjon ledet av Mossad eller andre lands myndigheter.

Lenker til useriøse nettsteder: Viser til artikler av tidligere Ku Klux Klan-leder David Duke, flere amerikanske konspirasjonsteoretikere (som Jeff Rense og G. Edward Griffin), samt nettsteder og videoer som argumenterer for at «chemtrails» er et reelt fenomen, til tross for at seriøs forskning ikke underbygger slike påstander. For å underbygge egne påstander lenkes det til artikler som blant annet presenterer Angela Merkel som et «jødesvin», samt det nazistiske nettstedet Stormfront.

Misvisende bildebruk: Flere bilder (noen av dem manipulerte) av skyer eller kondensstriper fra fly blir presentert som bevis på at NATO sprayer skylaget over Norge med kjemikalier. Utstrakt bruk av illustrasjonsbilder og manipulerte bilder til en rekke artikler.

(For å underbygge egne påstander lenker nyhetsspeilet.no blant annet til en artikkel på nettsiden tapnewswire.com, som i et meme fremstiller Angela Merkel som «jødesvin»).

Anonyme artikkelforfattere: Flere artikler er etter alt å dømme publisert under falske navn eller pseudonymer som «Flettfryd Bergfletten» eller «Smurfen», mens andre er signert reelle personer som homeopaten Terje Wulfsberg, siviløkonomen Hans K. Gaarder eller redaktør Frank Aune.

  • Filter Nyheter har sendt epost til adressen «red@nyhetsspeilet.no», som skal tilhøre redaktør Frank Aune, men ikke mottatt svar. Korrigering 31.08: Den første versjonen av denne artikkelen var formulert som at «jødesvin»-memet om Angela Merkel var publisert direkte på Nyhetsspeilet. Det korrekte er at nettstedet anbefalte en nettside der memet var framtredende. Nyhetsspeilet har forøvrig også anbefalt lenker fra nynazist-nettstedet Stormfront.)

Norgesavisen.no

Usynlig eier/redaktør: Det framgår ikke på nettstedet hvem som eier eller driver Norgesavisen.

Oppdiktede opplysninger: Norgesavisen har viderebragt helt oppdiktede nyheter fra utlandet, for eksempel skrønen om at en MI5-agent tilsto på dødsleiet å ha drept prinsesse Diana. Har også publisert udokumenterte påstander om vaksiner, «chemtrails», søtningsstoffer i mat og norsk barnevern, og dyrker konspirasjonsteorier uten faktagrunnlag, som at styresmaktene har inngått en «hemmelig avtale om islamifisering av Europa».

(Skjermdump fra norgesavisen.no som viser hvordan oppdiktede nyheter fra utlandet blir videreformidlet).

Anonyme artikkelforfattere: I tillegg til at en rekke artikler signeres anonymt som «Redaksjonen», bruker  andre artikkelforfattere også pseudonymer, slik at det ikke er mulig å ettergå skribentenes bindinger. Nettstedet ser også ut til å ta inn stoff fra eksterne personer uten faktakontroll.

Misvisende bildebruk: Har brukt illustrasjoner med falske, muligens satiriske sitater fra politikere, og en rekke bilder av ukjent opphav.

Partipolitiske bindinger: Har på Facebook viderebragt valgkampreklame fra partiet Demokratene (som eneste parti), ukommentert.

Lenker til useriøse nettsteder: Nettstedet har henvist leserne sine til nettsteder som YourNewsWire, Disclose TV og andre  velkjente arnesteder for virale, oppdiktede «nyheter».

  • Filter Nyheter har sendt epost til adressen «post@norgesavisen.no», men ikke fått svar.

Eavisa.com

Anonyme artikkelforfattere: Ingen artikler er signerte. Lesere blir oppfordret til å sende inn egne «artikler».

Usynlig eier/redaktør: Det framgår ikke på nettstedet hvem som eier eller driver Eavisa.

Misvisende bildebruk: En rekke bilder med ukjent opphav, illustrasjonsbilder, manipulerte bilder, bilder fra ulike viral-sider og faktiske nyhetsbilder som illustrerer nye, oppdiktede historier.

 

(Kommentarene på Facebook viser hvordan oppdiktet innhold fra Eavisa.com blir feiltolket. Collage fra skjermdumper).

Oppdiktede opplysninger: Nettstedet publiserer både rent oppdiktede «satire»- eller «humor»-saker, faktiske saker sakset fra troverdige medier, eget redaksjonelt stoff som i realiteten er reklame og sponsede artikler med lenker til andre leverandører (for eksempel Telenor). Forhåndsvisninger av Eavisas saker i sosiale medier er ikke merket og lesere misoppfatter kontinuerlig sannhetsgehalten (noe som vises i kommentarfeltene under artikler som «9 av 10 nordmenn ønsker Listhaug som statsminister» eller «Nå forsvinner samtlige parkeringsplasser i Oslo sentrum»).

 

  • Styreleder Joakim E. Johansen i Fun Media Group, som driver Eavisa, skriver i en epost til Filter Nyheter at de jobber «fortløpende med å informere om at vi ikke er en nyhetsside og mener alle med nogenlunde oppegående logisk tankegang bør skjønne at Eavisa ikke er annet en underholdning og reinspikket tull». Han skriver også at «merking i forhåndsvisningen på Facebook kommer. Vi er enig i at dette bør bli bedre da en rekke lesere på Facebook insisterer på å kun lese overskrift før de sier meningen sin». OPPDATERING: Johansen opplyser 31. august at samtlige saker Eavisa legger ut på Facebook nå merkes med «Satire», «Humor» eller «Utrolig, men sant» i påvente av en bedre løsning. «Vi har også fjernet anonymiteten på siden da vi har lagt inn at Eavisa eies og driftes av Fun Media Group AS», skriver styrelederen i en epost.

Dinavis.no

Usynlig eier/redaktør: Redaktør på nettstedet er i dag oppgitt som Dan Hanssen, som på epost skriver at han er 21 år gamle Dan Nathanel Shekel Hanssen fra Oslo. Tidligere i år var «James Stout» oppgitt som redaktør. Din Avis har nylig også oppgitt en adresse i Tallinn i Estland, og så sent som i sommer var «det estiske mediekonsernet Crundo» oppført som eier. Det er uklart om andre personer enn Hanssen er involvert i driften og hvem det i så fall dreier seg om.

Oppdiktede opplysninger: Dinavis.no har tidligere framstått som knyttet til Facebook-gruppene «Nei til Trine Skei Grandes flyseteavgift» (senere «Nei til Venstres flyseteavgift») , som tidligere i år ble kjent for å legge ut lenker til norske nyhetsartikler med forfalskede titler, kombinert med hatske utfall mot Venstre-lederen. Dan Nathanel Shekel Hanssen hevder han ikke var involvert i kampanjen. I en tekst på Din Avis oppgir han å ha hatt kontakt med en av «administratorene», som han framstiller som en kvinne.

Anonyme artikkelforfattere:  Fram til den fikk kritisk søkelys oppga Din Avis å ha journalister i både Oslo og Bergen, noe som senere ble fjernet. Nettstedet har tidligere brukt signaturer som det har vært vanskelig å knytte til reelle personer som det er mulig å kontrollere bindingene til.

(Skjermdump fra dinavis.no, som har skrevet en lang rekke saker om flyseteavgiften og Trine Skei Grande).

Partipolitiske bindinger: Det er så mange uklarheter rundt nettstedets drift at det er ukjent om noen involverte har partipolitiske koblinger. Nettstedet var lenge preget av motstand mot flyseteavgiften. Hanssen opplyser til Filter Nyheter at han ikke er medlem av noe parti «eller har nære kontakter i slike».

  • I eposter til Filter Nyheter skriver Dan Nathanel Shekel Hanssen at «Dinavis.no er drevet av undertegnede som privatperson (og) er såldes – foreløpig – ikke et foretak». Hanssen hevder i dag å følge Vær Varsom-plakaten, men har samtidig avslått å svare på spørsmål om det påståtte eierselskapet i Estland, navnet som tidligere var oppgitt som redaktør og hvorvidt andre personer enn ham selv har skrevet tekster på Din Avis.

Ektenyheter.no

Usynlig eier/redaktør: Det framgår ikke på nettstedet hvem som eier eller driver det. Ingeniøren Onar Åm fra Stavanger har imidlertid aldri lagt skjul på at han er redaktør, og har selv signaturer på artikler.

(Skjermdumper fra ektenyheter.no og nettstedets Facebook-side, som viser lenker til alt-right-kanaler, «pro-hvite» podkaster, statskontrollerte Russia Today og ros av partiet Liberalistene).

Anonyme artikkelforfattere: Artiklene er signert med fornavn («John»), det som kan ligne pseudonymer («Yavimaya», «bok»), forkortelser («E R»), «Redaksjonen» eller Onar Åm. Det finnes ikke kontaktinformasjon til hverken redaktør eller skribenter, men det er mulig å skrive til en generell tips-adresse.

Lenker til useriøse nettsteder: I tillegg til å referere tradisjonelle nyhetskilder, viser nettstedet og Facebook-sidene til Russia Today og underselskapet Ruptly (som begge eies av den russiske staten og regnes som viktige propagandaverktøy for Kreml), Youtube-kanalen til den kjente alt-right-podkasteren Tara McCarthy og ytre høyre-podkasten «This is Europa» (som omtales som «pro-White»), i tillegg til tradisjonelle nyhetssider.

Misvisende bildebruk: Bruker illustrasjonsbilder (ofte uten merking) til tradisjonelle nyhetssaker.

Partipolitiske bindinger: I tillegg til omtale av andre småpartier, har særlig partiet Liberalistene har fått bred dekning (totalt 19 saker), blant annet med videreformidling av livestream fra partiets landsmøte, omtale av politiske forslag og intervju med medlemmer. Liberalistene har på sin side offisielt støttet «Free State Initiative» (et ønske om å opprette en fristat), som er initiert av Ekte nyheter-redaktør Onar Åm.

  • Redaktør Onar Åm skriver i en epost til Filter Nyheter at skribentene på ektenyheter.no er anonyme «på grunn av frykt for trusler om vold og andre typer aksjonsmetoder, slik vi har sett over hele den vestlige verden i senere år». Han skriver også at nettstedet lenker til «seriøse alternative stemmer som ikke slipper til i den venstreekstreme pressen».

Gubedre.com

Oppdiktede opplysninger: Publiserer utelukkende rent oppdiktede saker, som helt øverst i brødteksten er merket med «Bare rølp». Forhåndsvisninger på forsiden og i sosiale medier er ikke merket. Kommentarfeltene både inne i artikler og delingstekster på Facebook viser at folk oppfatter noen av artiklene som sannferdige.

(Skjermdumper fra gubedre.com og Facebook viser hvordan nettstedets saker blir delt i sosiale medier).

Misvisende bildebruk: Tar bilder fra tradisjonelle, journalistiske nyhetssaker og lar dem illustrere nye, oppdiktede historier. Utstrakt bruk av manipulerte bilder og bilder med ukjent opphav.

Anonyme artikkelforfattere: Ingen av artiklene er signert.

Usynlig eier/redaktør: Det fremgår ikke hvem som er redaktør for Gu’bedre eller hvem som eier nettstedet.

  • Gubedre.com er et domene registrert i USA. Filter Nyheter vet ikke hvem som eier domenet eller driver siden.