— Min mann er veldig engasjert i debatten om bomringene, sier Ilknur Yavuz (38).
Ektemannen hennes er taxisjåfør og medlem i den Oslo-baserte facebookgruppa «Ja til miljø, Nei til bompenger», som har utviklet seg til en interesseorganisasjon. I tillegg er det opprettet et lokallag for det nye partiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB). Klistremerker med det nevnte slagordet er kjøpt inn, og deles ut til slekt og venner.
«Neste gang smeller det i Oslo», sa FNB-topp i Bergen, Trym Aafløy, da Filter Nyheter intervjuet ham om sjokk-målingen i Bergen i mai. Ganske riktig: Motstanden mot den sterkt utvidete bomringen i hovedstaden – fra 20 til 73 stasjoner – har økt etter innføringen 1. juni. FNB ligger mellom 7,9 og 9,6 prosent i junimålingene til Klassekampen, VG og Aftenposten.
Det er spesielt menn som melder at de vil stemme FNB, eller misliker bomringen sterkt, særlig ytterst på østkanten og i Oslo sør. Klassekampen har intervjuet mannlige kunder som sier at de nekter å slutte å bruke bilen uansett hvor mye myndighetene måtte presse på med adferdsregulerende tiltak. Innehavere av innvandrerbutikker i sentrum er fortvilte, de selger grønnsaker og dagligvarer til innvandrerfamilier som storhandler. Frykten er at familiene kutter sentrumsturen, selv om systemet er utvidet på en slik måte at det faktisk blir billigere for mange i Oslos ytterkanter å ta turen til byen, enn hva det har vært til nå. Én kunde løste parkeringsavgiften med at kona satt igjen i bilen mens han handlet.
Filter Nyheter dro på sykurs på Mortensrud og spurte innvandrerdamene hva de tenker om bomringen.