• Dette er webversjonen av nyhetsbrevet vi sender ut hver dag. Du kan melde deg på her for å få brevet i innboksen.

SIAN-LEDER DØMT: Lars Thorsen, leder i den islamfiendtlige organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) er i Oslo tingrett dømt til 30 dagers betinget fengsel og en bot på 20 000 kroner for hatefulle ytringer etter den såkalte rasismeparagrafen, straffelovens paragraf 185. Nestleder Fanny «Anna» Bråten, som også var tiltalt, ble frikjent. Les mer om tingrettens avgjørelse her.

FRYSER AMAZONAS-STØTTE: I det som kan beskrives som full krise for norsk klimadiplomati i Brasil, har regjeringen innført full stans i utbetalingene fra Amazonasfondet. Filter Nyheter har intervjuet en av verdens ledende autoriteter på internasjonal klimapolitikk. Han ber Norge endre taktikk: »Bruk handelsavtaler for å stanse avskoging».

SAMMENLIKNER TRUMP MED 12-ÅRING: Den sittende amerikanske presidenten er «som en tolvåring som sitter i et flykontrolltårn og trykker vilkårlig på alle knappene, uten å ense flymaskinene som skrenser på kryss og tvers av rullebanen eller desperat prøver å styre unna flyplassen»hevder den anonyme forfatteren av den kommende boka «A Warning» – angivelig en person høyt plassert i Trump-administrasjonen som mener presidenten er både slem, udugelig og en fare for nasjonen han er satt til å lede. I en annen passasje beskriver forfatteren hvordan presidentens utfall på Twitter får medarbeiderne til å gå rett i panikk-modus fra øyeblikket de våkner om morgenen: «Det er som å ankomme gamlehjemmet og se din aldrende onkel løpe over gårdsplassen uten bukser på, mens han banner og sverter over maten i kantina og bekymrede pleiere prøver å fange ham inn». Forfatteren er den samme som i fjor fikk publisert noe så sjeldent som en anonym kronikk i New York Times, (redaktører i avisa kjennes hens identitet). Vedkommende hevder at anonymiteten skyldes et ønske om at debatten ikke skal penses bort fra «hvordan vi vil at presidentskapet skal reflektere nasjonen». Trump (som i går også ble funnet skyldig i å misbruke veldedighetsmidler for å finansiere valgkampen i 2016, og må betale to millioner dollar i erstatning) har selv reist tvil om forfatteren i det hele tatt eksisterer. Det hvite hus kommenterte i går at «media burde dekke boka som det den er – fiksjon».

ÅRETS NYORD? Selvsagt «klimastreik». Utnevner er Collins Dictionary, skriver The Guardian.

SAMTLIGE SLAKTES: Havarikommisjonens første del av rapporten om hva som skjedde da fregatten KNM Helge Ingstad krasjet med tankskipet Sola TS utenfor Bergen i fjor, er klar. «En rekke operative, tekniske, organisatoriske og systemiske faktorer medvirket til at situasjonen i Hjeltefjorden kunne oppstå», skriver kommisjonen. Alle aktører involvert i ulykken får tyn:

  • Først ut er Sjøforsvaret, hvis mangel på kvalifiserte navigatører bidro til ulykken. To av personene på broen var under opplæring, i tillegg til at en vaktsjef hadde begrenset erfaring, og det gjorde at mannskapet hadde redusert kapasitet til å følge trafikkbildet.
  • Alle aktørene kritiseres for å ikke ha utnyttet tilgjengelige tekniske hjelpemidler godt nok, men fregatten kritiseres særlig for å seile med AIS (automatisk identifikasjonsssystem) i passiv modus uten kompenserende tiltak. Det er kritikkverdig i et trafikksystem der de andre lener seg på AIS som primærkilde til informasjon. «Radar og AIS i liten grad benyttet for å overvåke farvannet», konkluderer kommisjonen, og tilskriver det fregatt-mannskapets «låste situasjonsforståelse» om at tankskipet var et fast objekt, og at broen hadde kontroll.
  • Mannskapet på tankskipet Sola TS kommuniserte ikke godt nok til å bygge opp en felles forståelse tidligere. Tankskipet seilte med sterk belysning på dekk, noe som gjorde det vanskelig for fregatten å se skipets lanterner. Slik be det vanskelig for fregatten å identifisere skipet som et fartøy.
  • Rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A. får kritikk for å ikke ha sørget for sikkerhetstiltak som kunne kompensert for dette.
  • Kystverket slipper heller ikke unna: Det hadde ikke god nok trafikkovervåking. Svakheter ved overvåkingssystemet førte til at trafikklederen på sjøtrafikksentralen ikke hadde tilstrekkelig situasjonsforståelse og oversikt over området. «Fedje sjøtrafikksentral ga dermed ikke relevant og rettidig informasjon til de involverte fartøyene, og de foretok ikke trafikkregulering for å sikre tankskipets avgang fra Stureterminalen», skriver Havarikommisjonen.

Med ønske om stø kurs inn i helga –

Filter-redaksjonen

PS. På Filter Nyheter finner du ingen annonser, bare grundig journalistikk. Vår forretningsmodell er innholdsmarkedsføring (som publiseres på en annen nettside, Filterpartner.no). Filters publikasjoner skal være åpne og gratis for alle. Har du lyst til å støtte vårt arbeid med kritisk og faktabasert journalistikk, kan du sende Filter-redaksjonen et engangsbeløp via Vipps. Velg «Betal» (den med handlekurven) og tast inn nummeret 514053 (eller søk opp Filter Media). All støtte går til Filters redaksjonelle arbeid.