Det siste året har det vært mye fokus på hvordan Donald Trumps presidentskap og tv-giganten Fox News er uløselig knyttet til hverandre. (I tillegg til å være et viktig talerør for Trump, har det etter hvert blitt godt dokumentert at Trump henter mange av sine daglige prioriteringer og offentlige utfall fra det han har sett på morgensendingen «Fox & Friends»). For presidentens kritikere har det vært bekymringsverdig nok at sendingene på den største nyhetskanalen på amerikansk kabel-tv – eid av Trumps betrodde samtalepartner Rupert Murdoch – ofte framstår mer som propaganda for Det hvite hus enn som journalistikk. Men i påsken var det et helt annet og langt mindre kjent medieselskap som fikk oppmerksomhet for hva de bruker makten sin til: Sinclair Broadcast Group. Se dette klippet, som er en montasje av nyhetssendinger fra mange titalls forskjellige tv-stasjoner de siste ukene: https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
En forklaring:
Sinclair eier hele 193 lokale tv-stasjoner over hele landet, noe som gir en dekning av 40 prosent av USAs husstander. Konsernet – allerede landets største eiere av tv-stasjoner målt i antall – er også i ferd med å få godkjent oppkjøp for fire milliarder dollar som kan utvide den enorme innflytelsen over amerikaneres nyhetskonsum til nær sju av ti husstander. I mars sendte eierselskapet ut et notat der samtlige av redaksjonene fikk et manus som nyhetsankerene skulle lese opp på lufta, her en versjon lekket til avisa Seattle Times:Hi, I’m(A) ____________, and I’m (B) _________________…
(B) Our greatest responsibility is to serve our Northwest communitie...