Oslo tingrett mener Mulla Krekar kan utleveres til Italia (les hele kjennelsen her) og Obama trøster Storbritannia med Norge etter Brexit (video her). Viktigere:
Minst ti nasjonaliteter blant de drepte
Over 15 timer etter terrorangrepet på Atatürk-flyplassen i Istanbul er det ikke kjent hvem som sto bak. (De fleste spekulasjonene går i retning av en IS-kobling). Dette er det lille vi vet med sikkerhet: Minst 41 ble drept og over 200 skadd. (Dødstallet vil trolig stige ytterligere). De fleste drepte var tyrkere, men flere enn ti var utlendinger (blant dem personer fra Saudia-Arabia, Iran, Irak, Tunisia, Ukraina, Kina, Jordan, Palestina og Uzbekistan). De tre selvmordsbomberne skjøt rundt seg med AK-47, delvis i kamp med politifolk ved flyplassen, før de detonerte sprengladningene. Angrepet er det verste i Tyrkia siden bombene i Ankara 10. oktober i fjor som tok livet av 103 mennesker, og det fjerde terrorangrepet i Istanbul så langt i år.

Brussels Brexit breakfast!
27 EU-ledere startet i morges et toppmøte - uten David Cameron - for å diskutere hvor harde i klypa unionen skal være. Angela Merkel gjorde det allerede i går klart at det er ønsketenkning å tro at det finnes noen å måte å reversere Brexit på, mens Jean-Claude Juncke rkjeklet med Nigel Farage hele dagen og spilte overrasket over at UKIP-delegasjonen troppet opp i EU-parlamentet når de omsider har fått innfridd ønsket om å komme seg bort derfra. 
I Labour er det uklart når det blir nyvalg etter at Jeremy Corbyn ble maltraktert i partifellenes avstemning over mistillitsforslaget i går. (Feiden blir nå vekselvis kalt kupp og borgerkrig).

 

Stoler ikke på Nordsjø-helikoptrene
En av tre oljearbeidere som har flydd de siste tolv månedene svarer at de har opplevd uønskede hendelser i forbindelse med helikopterturer, skriver BT. De som har flydd mest med Super Puma EC225 - typen som styrtet på Turøy 29. april etter en teknisk feil - svarer gjennomgående mer negativt på spørsmål om sikkerheten.Kanskje mer skremmende: 30 prosent av de 3445 spurte svarer at de har liten eller svært liten tillit til at feil som blir oppdaget i ulykkesgranskningen, vil bli rettet opp.