Agurktida har ikke slått inn enda! Sett deg i fluktstolen, her er en oppdatering på viktige saker fra uka som har gått:

FRIKJENNER PILOTENE: Havarikommisjonen la torsdag fram sin endelige rapport om Turøy-ulykken i 2016, der samtlige 13 personer om bord i et helikopter mistet livet i en styrt underveis til Nordsjøen. Pilotene frikjennes helt av kommisjonen, det var ingen ting de kunne gjøre.Helikopteret mistet plutselig og uten forvarsel hovedrotoren, den knakk rett og slett av. Årsaken var et utmattingsbrudd skjult inne i hovedgiret, som sitter mellom rotoren og helikopterkroppen. Skaden skyldes girets design, og kan altså skje igjen, konkluderer rapporten. Airbus får kritikk av kommisjonen for at de burde ha funnet ut av denne designfeilen for lenge siden. Selskapet byttet bare ut girene hyppig (de blir utslitt lenge før de egentlig skal), i stedet for å finne kjernen til problemet å løse det. Airbus er enig i at årsaken til ulykken er sprekken i giret, men selskapet er uenig med Havarikommisjonen i hvorfor sprekken utviklet seg, og i kritikken om at dette var en lunte selskapet burde luktet.

– Verken luftfartsmyndigheter eller industrien har noensinne tidligere observert denne typen utmattingsbrudd i en hovedgirboks, som var det som forårsaket Turøy-ulykken, skriver Airbus i et vedlegg til rapporten.

Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren. Les rapporten her.