«I 2040 skal all flytrafikk her i Norge være elektrisk». Det sa Avinor-sjef Dag Falk-Petersen til NRK, Teknisk Ukeblad, TV 2 og flere medier nylig. Alle fly. Alle avganger. Om 22 år. Ingen forbehold! Er det realistisk? Grønnvasking? Visjonært? Hvordan kan Avinor egentlig bestemme det, og hvordan skal det skje? Nyheten etterlot en haug med spørsmål - vi stilte dem til Avinor, flyselskaper, produsenter og forskere. — Nei, jeg tror ikke det er realistisk. Sorry. Det skjønner jeg rett og slett ikke. Da må det være en ny teknologi jeg har gått glipp av, sier førstelektor Espen Andersen, som foreleser i teknologi og strategi ved BI. Andersen understreker at han ikke er noen ekspert på flybransjen, men er engasjert i og holder seg oppdatert på teknologiutviklingen. Han får støtte av Joris Melkert ved Faculty of Aerospace Engineering, Delft University of Technology i Nederland. Melkert holdt nylig foredraget «Et realistisk blikk på bærekraftig luftfart» for den europeiske paraplyorganisasjonen Transport & Environment, som samler en rekke miljøorganisasjoner i arbeidet for bærekraftig utvikling i transportsektoren. [caption id="attachment_2910" align="aligncenter" width="1100"] Joris Melkert ved Faculty of Aerospace Engineering, Delft University of Technology i Nederland[/caption] — Det høres nokså optimistisk ut i mine ører, sier han til Filter Nyheter på telefon fra Nederland. Det første elektriske flyet kommer til Norge til sommeren. Flyet – Alpha Electro G2 – skal hovedsakelig brukes til demonstrasjon. Det har en rekkevid...