Fremskrittspartiets fylkesleder i Møre og Romsdal, Frank Sve, har i løpet den siste uka seilet opp som leder for fløyen i partiet som krever massive bompengetiltak i lys av konkurranse fra lokale opprørslister.

Under landsstyrets krisemøte på onsdag, tok Sve til orde for at Frp skulle stemme for å slette bompengegjeld under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett i Stortinget 21. juni – uten å avklare dette med de andre regjeringspartiene.

Det førte til at Sve ble sendt på gangen med partileder Siv Jensen for å finne et «kompromiss», som i ettertid lignet mer på en marsjordre til ledelsen: Partiet skal jobbe for å stoppe nye bypakker, kutte kostnadene i eksisterende bypakker, slette bompengegjeld og være tydelige på at Frp er imot bompenger.

Så sent som i fjor sommer argumenterte imidlertid Frank Sve for at Nordøyvegen i Møre og Romsdal bør bompengefinansieres over en periode på 40 år. En artikkel hos veier24.no om saken er de siste dagene blitt mye delt i sosiale medier, fordi flere mener den viser hvordan Frp taler med to tunger om bompenger.

– Det er fordi folk ikke har kompetanse på dette. Det er en ganske innviklet sak. Dette har ingenting med bompengedebatten per i dag å gjøre, sier Sve til Filter Nyheter.

Foreslått av Ap, støttet av Frp

Det var Sunnmørsposten som i august i fjor skrev at Frp «setter bompengerekord» og «klinker til med et ja til en innkrevningsperiode på 40 år» for Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Bompengene skal bidra til finansieringen av fastlandsforbindelse for cirka 2700 innbyggere på øyene i Haram og Sandøy kommune. Den samlede prislappen er ventet å bli over fem milliarder kroner, noe som vil være fylkeskommunens største investering noensinne. Bompengene utgjør bare en liten del av dette.

Det var Arbeiderpartiet som først foreslo at det skal innkreves bompenger i 40 år – i stedet for 20 år som opprinnelig lå til grunn. Årsaken var at budsjettet allerede hadde sprukket med 1,2 milliarder kroner. Frank Sve aksepterte umiddelbart Aps forslag og begrunnet det slik i Sunnmørsposten:

– Dersom folk og næringslivet ute på Nordøyene selv godtar en så lang periode, er det helt greit for meg. Alternativet er å betale for ferja til evig tid.

Til tross for at han den siste tiden har vært svært synlig i kampen mot bompenger internt i Frp, forsvarer han i dag standpunktet overfor Filter Nyheter.

Nordøyvegen betyr fastlandsforbindelse for flere øyer i Møre og Romsdal. Statens vegvesen

«Forferdelig enkelt å si ja»

– Det var forferdelig enkelt å si ja til. Det er støttet av samtlige innbyggere og næringslivet. Alternativet er å betale for ferja til evig tid. Og etter 40 år er det gratis, sier Sve.

I oktober i fjor kom han imidlertid til at 20 år med bompenger likevel ville være tilstrekkelig. Han hadde da gjort utregninger som viste at bompengeinntektene i stor grad ville bli spist opp av rentekostnader på de cirka tre milliardene fylkeskommunen må låne for å gjennomføre prosjektet.

Overfor Romsdals Budstikke tidligere denne uka karakteriserte han støtten til bompengeinnkreving på Nordøyvegen som «et unntak»:

– I Fremskrittspartiet har vi stemt mot nesten alle bompengeprosjektene i Møre og Romsdal. Nordøyvegen var et unntak, men der stemte vi for prosjektet fordi folket på øyene ønsket å betale bompenger i stedet for ferjebilletter til evig tid, sa han da.

Forarbeidet til utbyggingen av Nordøyvegen begynte i 2017. Da det i fjor ble kjent at budsjettet ville sprekke med 1,2 milliarder, foreslo fylkesrådmannen i Møre og Romsdal å stoppe arbeidet umiddelbart. Han advarte mot at utbyggingen ville innebære kutt i administrasjon, skole, samferdsel og kultur i et fylke som allerede har mye gjeld.

Frank Sve svarte blant annet med trusler om mistillitsforslag mot fylkesrådmannen, som han gjentatte ganger har beskyldt for å motarbeide prosjektet.

«Mer lønnsomt å kjøre gratis ferje dag og natt»

Fylkespolitikerne, administrasjonen og økonomer har fortsatt ulike oppfatninger om hvor mye det faktisk vil koste å bygge tre undersjøiske tunneler og tre broer mellom øyene i havgapet og inn til fastlandet.

Analyseselskapet Deloitte mener prosjektet vil være lønnsomt, selv med kostnadsoverskridelser i milliardklassen. Økonomiprofessor Ola Grytten er uenig:

– Det hadde vært mer lønnsomt å kjøre gratis ferje dag og natt, kanskje med spa og buffé, uttalte han til NRK i fjor, der han slo fast at prosjektet verken var transport- eller samfunnsøkonomisk forsvarlig.

Men da saken på nytt var på fylkespolitikernes bord i desember, ble det med 26 mot 21 stemmer vedtatt at utbyggingen skal gjennomføres – med bompenger i 20 år og mulighet for forlenging av perioden som en del av finansieringspakken. Bompengene vil utgjøre cirka 500 millioner kroner. Ap-politiker Roger Osen sa han ville «stemme med hjertet» og landet på et ja. Et forslag fra Sosialistisk venstreparti om å skrote planene fikk bare fire stemmer.

Flere var likevel bekymret for økonomien, der det blant annet ble trukket frem at gjeldstyngede Møre og Romsdal allerede står i fare for å havne på Robek-lista.

– Vi må rasjonalisere der vi kan, i de uproduktive leddene, som administrasjonen. Vi kommer til å verne skolen, forsikret Frank Sve.