I skrivende stund har de norske politiske partiene hundrevis av annonsekampanjer gående i sosiale medier, mesteparten på Facebook, hvorav de fleste aldri har nådd akkurat din nyhetsstrøm. Etter at Filter Nyheter 23. august skrev om at flere av partiene slurver med å bruke Facebooks funksjon for å arkivere politisk reklame, har mange skjerpet seg, og i dag har vi derfor litt bedre innsyn i hvilke valgkamp-fremstøt politikerene har betalt penger for å fremme . Søndag gjorde vi derfor et sveip i politiske annonser på Facebook som var aktive i helga (og enkelte målrettede budskap fra tidligere i uka), særlig dem som skiller seg ut som spesialtilpasset noen få av oss sånn rett før flertallet av velgerne går til stemmeurnene.
En viktig opplysning: Hvor detaljert partiene driver målretting, er ikke mulig å kartlegge for oss utenforstående. Facebooks offentlige tilgjengelige database viser bare fordelingen en politisk ladet kampanje har hatt på kjønn, alder og fylke – og ikke om målgruppen har vært avgrenset på for eksempel utdanningsnivå, medievaner, nabolag, fritidsinteresser eller Facebooks tolkninger av brukerdataene. Noen ganger er det mulig å få vite litt mer om aktive kampanjer ved å bruke «hvorfor ser jeg denne annonsen»-funksjonen i Facebook-feeden – slik flere av leserne våre har gjort og tipset oss om. (Men heller ikke begrunnelsen du får opp her er et uttømmende bilde av kampanjens målgruppe).