I skrivende stund har de norske politiske partiene hundrevis av annonsekampanjer gående i sosiale medier, mesteparten på Facebook, hvorav de fleste aldri har nådd akkurat din nyhetsstrøm.

Etter at Filter Nyheter 23. august skrev om at flere av partiene slurver med å bruke Facebooks funksjon for å arkivere politisk reklame, har mange skjerpet seg, og i dag har vi derfor litt bedre innsyn i hvilke valgkamp-fremstøt politikerene har betalt penger for å fremme .

Søndag gjorde vi derfor et sveip i politiske annonser på Facebook som var aktive i helga (og enkelte målrettede budskap fra tidligere i uka), særlig dem som skiller seg ut som spesialtilpasset noen få av oss sånn rett før flertallet av velgerne går til stemmeurnene.

En viktig opplysning: Hvor detaljert partiene driver målretting, er ikke mulig å kartlegge for oss utenforstående. Facebooks offentlige tilgjengelige database viser bare fordelingen en politisk ladet kampanje har hatt på kjønn, alder og fylke – og ikke om målgruppen har vært avgrenset på for eksempel utdanningsnivå, medievaner, nabolag, fritidsinteresser eller Facebooks tolkninger av brukerdataene. Noen ganger er det mulig å få vite litt mer om aktive kampanjer ved å bruke «hvorfor ser jeg denne annonsen»-funksjonen i Facebook-feeden – slik flere av leserne våre har gjort og tipset oss om. (Men heller ikke begrunnelsen du får opp her er et uttømmende bilde av kampanjens målgruppe).

Festival og singel = SV, Snowboard = Venstre, Mercedes = Høyre

I lokale annonser får ofte kandidatene der eller andre kjente politikere fra landsdelen skinne, men KrF betaler i helga for å spre et klipp med Kjell Ingolf Ropstad i Nordland og Nord-Trøndelag, basert på at han i partilederdebatten fremmet at utdanningstilbudet i Nesna og Sandnessjøen skal bestå. Her er dataene som er arkivert i Facebooks offentlige arkiv:

SV prioriterer på sin side en del tusenlapper på å treffe hordalendinger under 45 år (muligens bare bergensere) med en ekstra bergensk Audun Lysbakken i en video om «hvem som skal styre verdens vakreste by i det DEILIGE regnet». Flere av mottakerne vil – om de bruker Facebooks «hvorfor»-funksjon oppdage at de er å regne som interessert i musikkfestivaler – tydeligvis en av de beste stereotypiene på en SV-velger partiet selv kan komme på.

Fra Facebooks åpne annonsedatabase

Det er ikke bare festivalpublikummet Sosialistisk Venstreparti spisser seg inn mot de siste dagene. Oslo SV har blant annet betalt for å spre en publisering om «ny og rettferdig boligpolitikk» med en liksom-Finn-annonse med en sleip «Finn Meglersen». Da en av våre kolleger fikk den opp, var Facebooks begrunnelse at «Oslo SV vil nå folk som har oppgitt sivilstatusen «singel» i Facebook-profilen sin» og kvinner mellom 18 og 40 som bor i eller nylig har vært i nærheten av Oslo.

Noen annonser er mer spesifikke. I Oslo har Venstre i den aller siste innspurten rettet minst én annonse til folk i hovedstadsområdet som Facebook har tolket som interessert i snøbrett. Bakgrunnen er at partiet tror de kan trekke nye velgere med et løfte fra Hallstein Bjercke (V) om å få snowboard- og ski-konkurransen X-Games til Tøyenparken «hvis Venstre vinner valget».

Det er forøvrig –ikke– den smaleste begrunnelsen Venstres målgrupper har fått i den nevnte «hvorfor»-funksjonen. Før helgen ser det ut til at Facebook plukket ut fans av spillet «The Eldar Scrolls V: Skyrim» for valgkampbudskap fra Venstre om dataspill-politikk:

Også en annonse signert Høyres tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang, om fordelene med privat eldreomsorg, eksemplifisert ved Manglerudhjemmet, var tiltenkt (blant andre, får man anta) en veldig bestemt befolkningsgruppe:

«Én grunn til at du ser denne annonsen, er at Fabian Stang vil nå folk som er interessert i Mercedes-Benz», heter det i skjermdumpen fra Facebook vi fikk fra en leser.

MDG maser på studentene – og skremmer foreldrene

Venstre brukte i helga også penger på en video utelukkende om klima- og miljø-relaterte saker, som trolig er rettet mot bestemte typer velgere under 25 år, der teksten som skal få målgruppen til å stoppe opp og se videre er «Vi vil forby engangsplast». Én variant treffer hovedsaklig unge i Hordaland, Sør-Trøndelag, Akershus og Rogaland (altså ganske bredt), mens en annen utelukkende treffer de under 35 i Oslo, hvorav hovedsakelig kvinner. (Igjen: her kan man anta at partiet har gjort ytterlige avgrensninger).

Venstre ser tydeligvis forbud mot engangsplast som en vinnersak – da de også tidligere denne uken betalte for en videoannonse om temaet, som 61 prosent av gangene traff kvinner under 25 i storbyfylker.

I den målgruppen er det nok heller MDG som svever høyest på meningsmålingene flere steder.
Men en en betydelig del av populariteten ligger i aldersgruppen 20-25,  som er notoriske hjemmesittere ved lokalvalg. Det er nok årsaken til at partiet ser seg tjent med å bruke penger på å mobilisere studenter. MDG har betalt for spredning av minst fire ulike videoer som mot slutten av forhåndsstemme-perioden oppfordret til å «stem etter forelesningen din» med et innzoomet kart som viste valglokaler på henholdsvis Blindern (Universitetet i Oslo), ved BI i Nydalen og på NTNU på Dragvoll i Trondheim, uten noe øvrig politisk budskap. (Hver enkelt kampanje var trolig rettet inn mot studenter på ett studiested). MDG kjørte også en «Dra og stem sammen» kampanje som i hovedsak traff folk under 25 år i de viktigste storbyfylkene, og en «stem før fredag»-annonse rettet mot unge, hvorav 66 prosent kvinner, i Tromsø.

I en helt annen type videokampanje – rettet mot de over 25 år – spiller MDG på samvittigheten til foreldrene til klimastreik-generasjonen, med en jente under stemmerettsalder som oppfordrer «mamma og pappa» til å «hør på meg, se på meg, stem for meg».

Arbeiderpartiet, med AUF som avsender, har forøvrig gått for en klassiker når det gjelder studenter, og har lovet «Ja til økt stipend» i en annonse som har gått ut i Facebook-feedene til (presumptivt) studenter i Trondheim, Bergen, Stavanger og Tromsø gjennom nesten hele valgkampen.

Satser på moské-støtte og boksende Bollestad

I Oslo frir Kristelig Folkeparti til også ikke-kristne religiøse i de aller siste timene av valgkampen, med en videoannonse fra listetopp Espen Andreas Hasle:

Flere som har brukt «hvorfor…»-funksjonen i Facebook får opp «interessert i trosretning» som begrunnelse for at de er i målgruppen til akkurat denne valgkampreklamen. Ellers vet vi lite om den, siden KrF ikke ser ut til å ha registrert den som politisk reklame i Facebooks system.

  • Oppdatering 09.09: KrF opplyser mandag morgen at de aktuelle annonsene nå er merket som politiske hos Facebook.

En langt bredere satsning fra KrF er partileder Kjell Ingolf Ropstads video om «kristne verdier og kulturarven vår», som Facebooks annonsesystem blant annet sprer til folk som er definert som interessert i «familie».

KrF ser også ut til å være av den oppfatningen at velgere synes denne revyaktige boksevideoen med Olaug Bollestad er veldig gøyal, siden kampanjen gikk helt inn mot siste valgdag. Det er mye Bollestad-byr-på-seg-selv i KrFs sluttspurt i sosiale medier. Her en videokampanje som gikk gjennom helga i hele landet og traff flest kvinner i 50-60-åra:

Apropos humoristiske grep: En del tusen menn i Rogaland har i løpet av den siste uka fått en «actionfylt» video i feeden med pistoler og greier der poenget er at skuespiller Kristoffer Joner må forlate en filminnspilling for å gå og stemme Arbeiderpartiet. (Litt rart premiss siden han på dette tidspunktet har hatt et par-tre uker på seg til å stemme, men hvem er vi til å dømme menn i Rogaland).

Innvandring og polakker

Frp, som ifølge Medier24 betalt for over 60 annonser om innvandring bare de siste fire dagene, har de siste dagene fått mye oppmerksomhet for denne spesielle kampanjen – som partiet har brukt mye penger på helt siden 20. august. I Facebooks offisielle data ser den ut til å ha truffet flest kvinner og i betydelig større grad folk i Rogaland, Østfold og Buskerud enn de andre fylkene:

Filter Nyheter har tidligere skrevet at Fremskrittspartiet er blant dem som i år bruker penger på å fri til polskspråklige velgere. (Utlendinger kan stemme ved lokalvalg etter å ha bodd i Norge i mer enn tre år). Det har de fortsatt med helt til valgdagen, blant annet med fire ulike kampanjer satt i gang i Rogaland på fredag.

Også Høyre har helt til i dag siktet seg inn mot polakker eller nordmenn med polsk bakgrunn i blant annet Trondheim spesifikt og bredere anlagte annonser på polsk som traff flest i Oslo. Det mest spissede av budskapene som gikk helt fram til hovedvalgdagene er en video med Heidi Nordby Lunde (H) som forteller at «sosialistene vil vrake» EØS-avtalen «som gjør at du kan jobbe og bo i Norge», mens Høyre «er garantisten for denne avtalen». (Nordby Lunde fronter også Høyre-kampanjer på litauisk og polsk med løfter om å bekjempe arbeidslivskriminalitet).

Både Høyre og Frp satser ellers massivt  på anti-eiendomsskatt-kampanjer også i den aller siste innspurten. Høyre kjørte i tillegg anti-arveavgift-annonser i en rekke fylker i helga.

Oslo Høyre har de siste fem dagene brukt en del tusen kroner på å treffe velgergrupper som «vil ta vare på eneboligene og rekkehusene i Oslo», ifølge Høyre i motsetning til «dagens Arbeiderparti-byråd». Denne kampanjen ser ut til å være rettet utelukkende mot menn i Oslo, særlig de middelaldrende (sikkert også silt ut med andre variabler):

Etter debatten om Cambridge Analytica og velgermanipulasjon via Facebook under Trump- og Brexit-valgene, er det på sett og vis betryggende at det også finnes en hel del eksempler på at de norske partiene ikke alltid framstår som genier i mørkekunster i sosiale medier.

Man kan for eksempel lure på hvorfor KrF i Nittedal ser ut til å ha betalt for en kandidat-spesifikk annonse som tilsynelatende treffer folk i Oslo uten Nittedal-tilknytning (blant andre den mangeårige Rødt-velgeren som tipset oss), eller hvorfor Høyres Fabian Stang ser ut til å ha rettet en Facebook-annonse mot folk som er interessert i Facebook. (For all del, det kan være en Steve Bannon-sk genistrek som har gått oss hus forbi her – send oss en mail i så fall).

Det er også litt uklart hvorfor SV ser ut til å ha målrettet Audun Lysbakkens sluttappell fra NRKs partilederdebatt til jenter mellom 13 og 17 år – som altså ikke har stemmerett.  (Det marginale pengebeløpet Facebook har registrert kan indikere at dette var en feil og ikke en masterplan for valget i 2023).

  • På Filter Nyheter finner du ingen annonser, bare grundig  journalistikk. Vår forretningsmodell er innholdsmarkedsføring publisert på Filterpartner.no. Filters publikasjoner skal være åpne og gratis for alle. Har du lyst til å støtte vårt arbeid med kritisk og faktabasert journalistikk, kan du sende Filter-redaksjonen et engangsbeløp via Vipps. Velg «Betal» (den med handlekurven) og tast inn nummeret 514053 (eller søk opp Filter Media). All støtte går til Filters redaksjonelle arbeid.