«Alternativ for Sverige» (AfS) er et mikroparti i den svenske partifloraen. I valget har partiet fått så få stemmer at det havner i den uspesifiserte kategorien «andre». Meningsmålingsbyrået Ipsos har beregnet oppslutningen mellom 0,2 og 0,5 prosent på målinger, opplyser en av byråets ledere, David Ahlin, til den svenske avisen Expressen.

På Facebook er partiet imidlertid en gigant oppslutningen tatt i betraktning. Siden partiet ble stiftet 5. mars i år har det skaffet seg seksti tusen følgere.

En nasjonalromantisk video som får selv Tidemand og Gude til å fremstå som halvhjertede patrioter har fått nær en halv million visninger, tusen delinger og godt over 700 kommentarer. Nær 3000 har gitt tommelen opp for innlegget. Det er på høyde med Moderaternas (Høyres søsterparti i Sverige) mest sette video, som har en oppslutning på rundt 17 prosent på siste valgmåling.

Expo har sjekket ut partiets riksdagskandidater – og funnet flere som lefler med hvit makt-bevegelsen og nynazistpropaganda.

Enorme sprik på målingene

Expressen stilte i valgkampen spørsmål til gallup-selskapene om de feilberegner oppslutningen til partiet, slik de gjorde med Sverigedemokraterna (SD) ved forrige valg i 2014. «Vet ikke»-svarerne valgte SD. Meningsmålerne har tilpasset og endret undersøkelsene for å ta høyde for nettopp dette.

Likevel: Meningsmålingene viste også denne gang så store sprik for SDs oppslutning som åtte prosentpoeng. Meningsmålingene til Ipsos og YouGov viste henholdsvis 16,3 og 24,8 prosent.

— Det er virkelig bemerkelsesverdig. Det er langt over hva som er innenfor feilmarginer, sier Sören Holmberg, professor i statsvitenskap ved Göteborgs universitet til avisen.

Valgresultatet viser at popularitet på sosiale medier ikke har resultert i stemmer for AfS’ del.

Sving-velgere og late bloomers

Filter Nyheter har snakket med postdoktor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU, Melanie Magin for å skjønne hva som foregår. Hun forsker på politisk kommunikasjon i tradisjonelle og nye medier.

— Gallupselskapene har virkelig forandret seg. Men samtidig har det blitt så vanskelig å lage prognoser i dag, fordi folk ikke har fastsatte partipreferanser lengre. Vi har mange «sving-velgere» og folk som bestemmer seg sent. Mange ombestemmer seg. Det har blitt veldig flytende. Så situasjonen er virkelig vanskelige for meningsmålerne. Det har aldri vært vanskeligere, sier Magin.

Melanie Magin. NTNU

Hun nevner flere grunner til at AfS har suksess på Facebook tross miniputtstørrelse på målingene:

  • Å like noe på Facebook ikke nødvendigvis betyr at du er enig. Folk vil kanskje følge med på hva som foregår.
  • Det er også en relativt høy andel av ikke-stemmere som følger disse partiene. De tror ikke deres stemme betyr noe.
  • Partiet kan også ha mange utenlandske følgere og likere som uttrykker sin støtte. Frihetspartiet i Østerrike fikk for eksempel mange følgere fra Tyskland.
  • En annen mekanisme med meningsmålinger er at folk vegrer seg for å være ærlig om at de vil stemme populistisk. Det er en psykologisk mekanisme som på fagspråket kalles «Social desirability». Man tenker at personen i andre enden ikke vil like meningen.

Typisk mønster

Magin er ikke overrasket over AfS’ raske vekst på Facebook.

— Det er et veldig typisk mønster for slike partier. Både Alternativ for Tyskland (AfD) og Frihetspartiet i Østerrike har hatt en slik utvikling. De er overrepresentert på sosiale media sammenliknet med velgeroppslutning. De har spesielle velgermasser. Det er personer som ikke liker eliten, og som ikke liker massemediene. Derfor forsøker disse partiene å nå ut til denne velgergruppen i andre kanaler. På sosiale medier kan partiene også si ting de ikke hadde fått på trykk i vanlige medier, og trenger ikke følge deres regler. Det er en strategi for å unngå deres filtre for hva som er nyhetsverdig.

— Hvis folk var redde for å innrømme valget sitt overfor gallupselskap, hvorfor er de da åpne om synspunktene sine på Facebook?

— Det er den samme psykologiske mekanismen på Facebook som i galluper, men på Facebook har du det at folk med ekstreme meninger er de som ytrer seg mest. Ekstreme meningsgrupper virker mye større på Facebook enn de er i virkeligheten. Det er vanskelig for dem å finne folk som deler deres syn i deres virkelige liv. Det er lett på Facebook. Der slutter man å følge seg isolert. Folk med moderate meninger tenderer til å tie stille, de finner ikke debatten meningsfull. Facebook er en verden for seg selv. Det som deles på Facebook er veldig langt fra representativt for folket som helhet.

— Gir Facebook kunstig oppdrift til populistiske partier gjennom hvordan for eksempel algoritmene er bygd opp?

— Jeg tror ikke det er algoritmen til Facebook som gjør at AfS får stor rekkevidde. Den bygger på hva du har søkt på før, og hva vennene dine liker. Hvis du liker partier på venstresiden, så får du mer av det. Samtidig er det veldig vanskelig å si om rekkevidden og støtten er realistisk. Vi vet jo ikke hva som er Facebooks kriterier, og de forandrer seg ofte.

Trumpister hos söta bror

AfS markedsfører seg som «et alternativ til politikere», underforstått at deres representanter ikke tilhører det etablerte politiske Sverige. Partiet hevder dagens svenske politikere er korrupte. Partiet kopierer også velkjente formuleringer fra Trump-valgkampen: «RÖSTA på Alternativ för Sverige på söndag för att dränera det politiska träsket!» er en direkte oversettelse av Trumps «drain the swamp».

Partileder Gustav Kasselstand ble i 2015 kastet som leder for Sverigedemokraternas ungdomsparti, med beskyldninger om at han hadde koblinger til ekstremister og nettavisen Fria Tider.

Under en valgbod-tale torsdag var bakgrunnsveggen en liste over flyavganger til land som Afghanistan, Irak, Romania og Syria. Valgkampens slagord er «Återvandringen», det svenske ordet for repatriering, flyktningers (frivillige) retur til hjemlandet.

AfS’ partileder Gustav Kasselstrand holder valgkamptale. Skjermdump Facebook

Partiet har invitert italienske Lega Nord og tyske Alternative für Deutschland som gjestetalere på sin valgkampavslutning.

Alle talene sendes live på Facebook.

— Hva er det AfS og liknende partier gjør riktig på Facebook?

— De knuser mange tabuer. Deres velgere og fans liker det. De er sinte. Å bryte tabu fører også til at massemediene rapporterer dette, og gir dem oppmerksomhet. For eksempel urolighetene i Chemnitz nylig. Jeg skjønner at det er vanskelig for mediene, men jeg mener de bør vurdere hvor ofte de bør gi dette oppmerksomhet. Den offentlige samtalen blir helt dominert av deres tema, selv om velgerundersøkelser viser at dette ikke er det folk er mest opptatt av. Det er ofte skole, helse, de nære tingene i livene til folk. I mediene handler alt om migrasjon, og populistene blir sitert. Strategien fungerer, sier Magin.

Lederen, penger og timing er viktig

Alliansen er det partiet i Norge som kanskje er mest sammenlignbart med AfS, både politisk, i fartstid og oppslutningsmessig. Her i Norge har under seks tusen personer valgt å følge Alliansen på Facebook. AfS er ti ganger større.

— Nå spekulerer jeg, men det kan skyldes flere ting, sier Magin, og nevner fire faktorer:

  • Det være at populistiske velgere i Norge allerede føler seg representert gjennom Frp.
  • Det kan også skyldes at Alliansen ikke har en lederfigur som de liker. Lederen er viktig for slike partier.
  • Det tredje er situasjonen og timing i valgkampen. I Tyskland fikk AfD oppslutning på grunn av migrasjonskrisen.
  • Det kan skyldes omstendigheter rundt dannelsen av partiene, og hvilke ressurser partiet starter med.

— Antallet poster på sidene til populistpartiene som lykkes er enormt. Det er også en del av strategien, for slik fyller de tidslinjen til følgerne og blir mer synlig. For å gjøre det trenger du mye penger og et team i bakgrunnen. Det har de som lykkes. Hvis du ønsker å gjøre profesjonelle kampanjer på Facebook trenger du folk som kan det, sier Magin.