Det er med sedvanlig hype at Tesla i kveld lanserer sin bokstavelig talt største satsing så langt: En elektrisk lastebil. https://twitter.com/elonmusk/status/930875739397791744 Kan den fungere i Norge? Det ser ikke Asger Tomasgaard bort fra. Han er leder for det nasjonale forskningssenteret CenSES, eller Senter for studier av bærekraftig energi. – Jeg mener alt ligger til rette for at Norge kan bli et pilotland på dette området. Vi har høye avgifter på utslipp, også i transportsektoren, og erfaring på å bygge infrastruktur for lading. Verken lave vintertemperaturer eller kupert terreng er nødvendigvis noen ulempe for Norge i forhold til andre land, men dette er noe av det som må testes, sier Tomasgaard.
Må få ned batterivekta
Så vil naturligvis alt avhenge av om el-lastebilen kan «regnes hjem» i forhold til andre transportteknologier. Prisen på bilen er en ting. Den kan fort tjenes inn på spart drivstoff, avhengig av såvel olje- som strømpris, hvis ikke det rett og slett opprettes gunstige leieordninger. Vel så viktig er forholdet mellom batteriets vekt og hvor mye kraft det kan yte. – I en typisk elektrisk personbil er batterivekta ti ganger høyere enn det en bensintank ville veid. I langtransporten er energibehovet så stort at batteriet veier uforholdsmessig mye, sier Tomasgaard. – De avgjørende tallene er for det første hvor mye batteriet vil koste, installert i en vanlig langtransportbil, og for det andre nyttelast i forhold til batterilast, sier han. [faktaboks] Dette er antatt om Teslas lastebil- Den vil være en ren batteribil, ikke en hybrid.
- Den vil være utstyrt med det siste innen aerodynamisk teknologi for å minimere luftmotstanden.
- Den kan neppe bruke Teslas eksisterende nettverk av ladestasjoner, så trolig må selskapet igang med å bygge nye. Der kan sjåførene ogå få sin lovpålagte...