Da Facebook reiste en iglo på Youngstorget for å vinne tilbake nordmenns tillit

De amerikanske teknologigigantene som har fått så mye makt over livene våre anklages gjerne for å være ansiktsløse og utilnærmelige for folk flest. Det har ikke vært mye ansiktsløst over Facebook i Norge denne uka. Rune Paulseth, sjef for de vel ti ansatte på norgeskontoret, var intervjuet i Morgenbladet og Aftenposten onsdag, Dagbladet og TV 2 torsdag, og NRK fredag (da han også hadde en kronikk om selskapet på trykk i Aftenposten). Dette ifølge Dagens Næringsliv, som også ryddet unna en dobbeltside til Paulseth før helga kom og det reiste seg en diger plast-igloo midt på Youngstorget i Oslo. Der stilte Facebook mannssterke (ok, det var i all hovedsak unge kvinner) for å møte hvem som helst som lot seg lokke av gratis kaffe, paneldebatter, VR-briller, hands-on hjelp med å endre personverninnstillingene og – helt eksplisitt, ifølge en oppfordring i fargesterke bokstaver på veggen – stille «tøffe spørsmål». – Mange har spørsmål om annonsering. Andre vil vite mer om sikkerhetsinnstillinger. Og noen lurer på hvordan Facebook håndterer informasjonen deres, sier Lukasz Lindell, kommunikatør i Facebook, da vi var innom fredag ettermiddag.

Et fryktelig år

I avisintervjuene har Facebook Norge-sjefen igjen og igjen fortalt at det sosiale mediet der over 80 prosent av nordmenn over 18 år er representert med en brukerkonto, har lært av sitt annus horribilis. La oss ta en kjapp oppsummering:

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.