I et forsøk på å reparere sitt eget rykte etter en tsunami av sikkerhetsbrister, falske nyheter og tilslørte forsøk på å manipulere demokratiske valg, introduserte Facebook på tampen av fjoråret et kontinuerlig oppdatert arkiv over politisk reklame.

Målet med arkivet er full åpenhet om hvem som til en hver tid reklamerer for hva, overfor hvem og til hvilken pris. Men arkivet, som i skrivende stund er søkbart for landene Brasil, USA og Storbritannia, kommer likevel med mangler, påpeker The Guardian.

I forkant av tirsdagens viktige avstemning i det britiske underhuset, der de folkevalgte skal ta stilling til Theresa Mays fremforhandlede avtale om hvordan EU-utmeldingen skal foregå, har den brexit-vennlige organisasjonen Britain's Future annonsert for nesten én million kroner de siste tre månedene.

Nær 200 målrettede kampanjer

Et søk i Facebook-arkivet viser at organisasjonen står bak en lang rekke kampanjer, der de fleste henvender seg direkte til lokale velgergrupper med oppfordring om å kontakte «sitt» parlamentsmedlem og kreve at resultatet fra folkeavstemningen om brexit blir respektert (og Theresa Mays foreslåtte plan for utmelding forkastet).