Vy: Ville vært mulig å teste Follobanen med full trafikk

VY AVVISER BANE NORS PÅSTAND: Like før nyttår sa Bane Nors konserndirektør for utbygging Stine Undrum at det ikke var mulig å teste Follobanen med normalt antall avganger før åpningen i desember. I går fortalte Vy, som Bane Nor leier inn for å kjøre tog til testkjøring, til Aftenposten at det ville vært uproblematisk for dem å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen. (Med normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen, mens det i testkjøringen i ukene før åpningen 11. desember kun var én avgang i timen). 

Ifølge Vy ville de kun ha trengt to ukers frist, samt god planlegging, for å bestille nok tog. Vy oppgir at de ikke kjenner til hvorfor Bane Nor ikke bestilte flere tog fra dem. På spørsmål fra Aftenposten om hva som var årsaken til at fullskala testing ikke var mulig, svarte Bane Nors kommunikasjonsenhet først at de ikke ønsket å svare på spørsmålet begrunnet med at det kunne «lede til spekulasjon omkring årsakene». I etterkant svarte Undrum at det ikke var mulig med fullskala testing slik: «En fullskalatest krever mye ekstra bemanning, materiell i tillegg til at bestillingen måtte vært gjort i over ett år i forveien». Også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gjentok til Politisk kvarter i går at fullskala testing var nærmest umulig i Norge. Follobane-prosjektet har en foreløpig prislapp på nesten 37 milliarder kroner og forberedende byggerarbeider startet i 2010. Testingen i forkant vil bli et tema på et hastemøte mellom Samferdselsdepartementet, Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn tirsdag klokka 15. 

I dag gikk lokalpolitikerne i Nordre Follo ut og kritiserte Bane Nor for at de ikke fikk beskjed om at Follobanen måtte stanse. Bane Nor har senere beklaget til politikerne. Østlandets Blad skriver også om at det fortsatt er problemer i Vy-appen, ved at appen ikke viser alle togavgangene som i realiteten kjører. 


BLIR IKKE SENDT HJEM FRA SOMMERLEIR: Foreldre i de okkuperte områdene i Ukraina har i år fått lov til å sende barna på sommerleir/aktivitetsleir til Krym-halvøya. Flere av barna har ennå ikke kommet hjem, til tross for at de skulle ha kommet tilbake for flere måneder eller uker siden, skriver The Guardian. Avisa omtaler et lydklipp et barn sendte hjem til sine foreldre der en av de ansatte forteller ham at han ikke får reise hjem på grunn av hans «proukrainske synspunkter». Sønnen deres reiste i oktober, og skulle i utgangspunktet kun være på aktivitetsleiren i to uker. Foreldrene har fått beskjed om at de må hente hjem barna selv, noe som er problematisk fordi de enten må krysse farlige sjekkpunkt, eller ta omveien via Polen og de baltiske landene som er dyrere enn hva flere av foreldrene har muligheten til. I tillegg til barna på de russiskdrevne sommerleirene sitter tusenvis av barn på barnehjem i de okkuperte områdene av Ukraina. 


  • BLI FILTER-ABONNENT I 2023: Tegn et abonnement på Filter Nyheter for å kunne lese våre nyhetsbrev i det nye året. Klikk her for å lese mer!

GAZPROMS GASSEKSPORT NÆR HALVERT: Gazprom har eksportert bare halvparten så mye gass (45,5 prosent) til land utenfor tidligere Sovjetunionen sammenlignet med året før, opplyser selskapet selv. I fjor skal de ha eksportert 185,1 milliarder kubikkmeter gass til land utenfor Samveldet av uavhengige stater (SUS), mens i år eksporterte de kun 100,9. I alt skal gassproduksjonen ha falt med 20 prosent. Men selv om eksporten har sunket drastisk til Europa som følge av sanksjoner, har de økt eksporten til Kina, ifølge Gazproms toppsjef Aleksej Miller. Han sier ikke noe konkret om mengden gass som nå skal eksporteres dit. 


VIL ERKLÆRE IRANS REVOLUSJONSGARDE SOM TERRORORGANISASJON: Storbritannia planlegger å erklære Irans revolusjonsgarde som en terrororganisasjon i løpet av de neste ukene, skriver The Telegraph. Dette skjer etter ti forsøk på å kidnappe eller drepe mennesker i Storbritannia det siste året. Erklæringen støttes trolig av Storbritannias sikkerhetsminister Tom Tugendhat og innenriksminister Suella Braverman, ifølge avisas kilder. Konsekvensene av en slik erklæring vil være at det blir straffbart å slutte seg til gruppa, delta på møter i regi av den eller bære logoen deres i offentligheten.



IT-KRØLL RAMMER NAV-BRUKERE: Klassekampen har funnet årsaken til at folk som klager på vedtak om sykelønn må vente i et helt år på avklaring: Nav har forlengst redusert bemanningen på sykelønnssaker i forventning om store effektiviseringsgevinster fra sitt nye IT-system. Men innføringen av  systemet, som skal automatisere vedtaksprosessen og gi raskere og riktigere saksbehandling (i tillegg til å spare mye penger, riktignok etter at investeringskostnaden, foreløpig 827 millioner kroner, er dekket inn), er mange år på overtid. I løpet av året vil backloggen av saker bedre seg, lover Nav-direktør Hans Christian Holte overfor avisa, men «det vil ta tid» å komme ned til 85-dagersfristen brukerne egentlig har krav på.

DAGENS STERKE MENING OM NAV: Legg ned, foreslår politisk redaktør Snorre Valen i Trønderdebatt.