Det blir sjelden ovasjoner i det norske folk når en tradisjonsrik statlig bedrift eller foretak kaster grus på lange tradisjoner og rebrander seg selv i et forsøk på å framstå som mer moderne. Heller ikke da NSB erklærte at de ikke lenger var NSB, men Vy, og konsernsjefen drømte om at «reisende i framtida ikke kjøper billetter, men vyer».

30-åringen Jonas Ali Ghanizadeh fra Vadsø traff i så måte tidsånden da han lanserte parodikontoen @VyTravel på Twitter, og med et udiskutabelt talent for å etterape konsulentbabbelet som preger såvel private som offentlige virksomheter fikk han snart langt flere følgere enn den offisielle Vy-kontoen.

Ble bedt om å fjerne logo

Så kom telefonen fra det statlige foretakets advokat, der Ghanizadeh ble anmodet om å slutte å bruke Vys logo som profilbilde på parodikontoen.

I dag startet tvitreren en innsamlingsaksjon for å ha råd til egen advokat, dersom det skulle komme til et rettslig oppgjør om hans rett til å bruke logoen til sitt humorformål: «Jeg risikerer ikke hus og Nintendo for å forsvare en satire-konto. Men det er forbasket irriterende at statlig eide virksomheter skal skremme folk til taushet fordi man ikke entusiastisk applauderer at de blåser av 280 millioner på merkevareendring istedenfor god infrastruktur», skriver han.

Nå avklarer imidlertid Vys pressesjef overfor Filter Nyheter at det ikke er aktuelt å forfølge saken rettslig.

– Vi vil ikke etterfølge ham juridisk eller økonomisk på noen som helst måte, sier pressesjef Åge-Christoffer Lundeby.

– Hva tenker du om at Twitter nå formelig flyter over av folk som bruker Vy-logoen som profilbilde, i en sympatiaksjon med Ghanizadeh – skal dere gå etter dem alle?

– Absolutt ikke. Vi har registrert 11 kontoer som kan sies å være i nærheten av parodikontoer. De andre som har endret profilnavnet eller profilbildet sitt har ikke en karakter som gjør at de kan forveksles med oss, sier Lundeby.

Mener kontoen kan forveksles

Pressesjefen er opptatt av å formidle at Vy selv ler av mye av det Ghanizadeh legger ut, og at foretaket aldri har forsøkt å stanse den parodiske tvitringen – men bare er opptatt av at ingen skal forveksle en parodikonto med den ekte Vy-kontoen.

– Bruken av logoen kan gjøre at man ved første øyekast og på mindre enheter, som en mobiltelefon, kan forveksle den med våre kontoer, sier han, og mener det kan føre til forvirring blant publikum.

Lundeby er også opptatt av at Vy aldri har truet tvitreren på noen måte – selv om de fikk foretaksadvokaten til å ringe ham på 1. mai.

– Vår konsernadvokat ringte for å snakke med ham og høre hva hans intensjon var med kontoen. De hadde en hyggelig, lang prat om jernbanereform og arbeidsdelingen på norsk jernbane, og så fremførte advokaten et ønske om å få tydeliggjort at dette ikke var vår konto, sier Lundeby.

Men Vy kan ikke bli overrasket dersom en «helt ordinær innbygger» blir litt skremt av en telefon fra foretaksadvokaten til et stort statlig foretak som ber dem om å stanse en logo-bruk som foretaket anser for å være «misbruk», mener Jonas Ali Ghanizadeh selv.

– Advokaten sa de anså bruken av logoen for å være «misbruk», og selv om han også sa at de ikke ønsket å starte noen formelle prosesser, ba de om at den ble fjernet. Selvfølgelig blir man nervøs. Min første tanke var å sende en mail og si at jeg fjernet logoen straks, mot at de lovet å ikke gå til sak mot meg, sier 30-åringen til Filter Nyheter.

Jonas Ali Ghanizadeh fra Vadsø står bak parodikontoen VyTravel. Foto: Privat

Streisand-effekt

– Heldigvis spurte jeg folk på Twitter først, og der kom det klare tilbakemeldinger fra folk som har greie på dette at denne bruken av logoen er innafor. Det står tydelig «NOT?» under, logoen er ikke brukt for å tjene penger, og det som står der er jo bare humor og ren svada, sier han.

– Har de en reell bekymring for at dette skulle forveksles med den ekte kontoen sier det mest om kommunikasjonsformen som er blitt gjengs blant store bedrifter og foretak, legger han til.

At Vy avklarer at de ikke følger saken videre, tilskriver han «en ekte, norsk versjon av Streisand-effekten» – begrepet brukes om fenomenet som oppstår når mektige aktører, ved å forsøke å dysse ned noe på internett, tvert imot gjør det mer utbredt.

– Nå sier de det de må si, for å berge stumpene, sier han.

Nå er Ghanizadehs plan å fortsette med @VyTravel som før, helt til han går lei. Pengene som er samlet inn – i skrivende stund over 6000 kroner – donerer han til Barnekreftforeningen hvis han ikke får bruk for dem.

– Det er en mye bedre sak enn min. Jeg har riktignok ikke lyst til å miste huset på grunn av dette. Men jeg har ikke lyst til å bli rik på det heller, sier han.