Hvis denne saken gjør deg sint og bekrefter det du tror du vet, deler du den kanskje. Men er det sant?

Titusener av falske stemmesedler funnet i forseglede valgurner på et lager i Ohio. Trump-motdemonstrant står fram: Fikk 3500 dollar av Clinton-kampanjen for å vifte med plakat. FBI-etterforsker som jobbet med Hillary Clintons e-postsak tok sitt eget liv. Kampanjesjef John Podesta avslørt som hobbyutøver av heksekunst. Fire overskrifter på saker som er spredd av mange på sosiale medier de siste månedene - alle med en ting felles: De mangler rot i virkeligheten og tilhører det Barack Obama har kalt «den store støvskyen av nonsens» – oppdiktet, men nyhetsliknende stoff som er skreddersydd for å treffe deleimpulsen til brukerne av sosiale medier og publiseres av nettsteder nedlesset med annonser. Slik har de holdt på i årevis, men kort tid etter Donald Trumps valgseier antok faktasjekkerne og de seriøse medienes irritasjon over strømmen av løgnaktige «nyheter» form av panikk. Sammen med polariserte nisjemedier som plukker fakta har fake news-strømmen gitt opphav til forestillingen om post-fakta-samfunnet, der sannhetsgehalt er relativt, påstander bedømmes etter hvor riktige de føles for mottakeren og en kandidat med et lemfeldig forhold til sannhet og løgn kan gå hen og vinne presidentvalget. – Motivasjonen bak slike sider er åpenbar: Å tjene penger på å vise annonser til flest mulig, uten å bruke tid på research. Det er ikke vanskelig å skrive en falsk nyhet, de kan simpelthen diktes opp, og om inntektene fra en slik side neppe er egnet til å gjøre noen rike, kan det være verdt det for en nettkyndig person i et lavkostland. Når du kan kjøpe tjenester for fem dollar i timen på Amazons Mechanical Turk-tjeneste er det klart det er et marked for å lage fake news-nettsteder, sier Ida Aalen, kommunikasjonssjef og rådgiver i Netlife Research og forfatter av boka «Sosiale medier». [caption id="attachment_1120" align="alignnone" width="600"]

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.