Titusener av falske stemmesedler funnet i forseglede valgurner på et lager i Ohio. Trump-motdemonstrant står fram: Fikk 3500 dollar av Clinton-kampanjen for å vifte med plakat. FBI-etterforsker som jobbet med Hillary Clintons e-postsak tok sitt eget liv. Kampanjesjef John Podesta avslørt som hobbyutøver av heksekunst.

Fire overskrifter på saker som er spredd av mange på sosiale medier de siste månedene - alle med en ting felles: De mangler rot i virkeligheten og tilhører det Barack Obama har kalt «den store støvskyen av nonsens» – oppdiktet, men nyhetsliknende stoff som er skreddersydd for å treffe deleimpulsen til brukerne av sosiale medier og publiseres av nettsteder nedlesset med annonser.

Slik har de holdt på i årevis, men kort tid etter Donald Trumps valgseier antok faktasjekkerne og de seriøse medienes irritasjon over strømmen av løgnaktige «nyheter» form av panikk.

Sammen med polariserte nisjemedier som plukker fakta har fake news-strømmen gitt opphav til forestillingen om post-fakta-samfunnet, der sannhetsgehalt er relativt, påstander bedømmes etter hvor riktige de føles for mottakeren og en kandidat med et lemfeldig forhold til sannhet og løgn kan gå hen og vinne presidentvalget.