Avsløringen av at den tyske innenlandsetterretningen Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV) har åpnet for overvåkning av hele det høyreradikale opposisjonspartiet Alternative für Deutschland (AfD), har skapt sterke reaksjoner:

Flere AfD-politikere mener det er demokratisk uholdbart at partiet på denne måten kan bli satt under overvåkning bare måneder før flere delstatsvalg og det svært viktige valget til Forbundsdagen i september.

Før helga besluttet forfatningsdomstolen i Köln at overvåkning av partiet er forbudt inntil videre. Fra før hadde domstolen lagt flere begrensninger på etterretningstjenestens handlingsrom: BfV hadde for eksempel forpliktet seg til ikke å overvåke AfD-politikere som stiller til valg i år, samt partimedlemmer som allerede sitter i nasjonalforsamlingen, delstatsforsamlinger eller EU-parlamentet.

Men etterretningstjenesten vurderer altså at det ledende opposisjonspartiet hører hjemme på en liste over «mistenkte høyreekstremister» som potensielt kan utgjøre en trussel mot den tyske grunnloven og dermed demokratiet.