Nyhetsbrev onsdag 29. september: Vil trenere og utnytte «smutthull» i jernbanepakken

PUMPE-PANIKK: Drivstoff-situasjonen i Storbritannia har så smått begynt å bedre seg, ifølge statsminister Boris Johnson, som tirsdag satte 150 militære tankbilsjåfører i stand by – det vil ta omtrent tre dager før de eventuelt frakter bensin og diesel fra britiske raffinerier og lager til bensinstasjoner, der køene har vokst seg lange i en selvforsterkende «panikk ved pumpene» (dette til tross for at regjeringsmedlemmer har insistert på at det egentlig ikke er noen drivstoffkrise). Bakgrunnen for hele misæren er prekær mangel på tungtransport-sjåfører, noe som også rammer næringsmiddelindustrien. Men havnet britene her utelukkende på grunn av brexit? Vel, årsakene er sammensatte. Les vår oppsummering i denne artikkelen. VIL TRENERE: «De tre partiene må stoppe alt som stoppes kan når det gjelder konkurranseutsetting innenfor jernbanen. Det er mulig å trenere gjennomføringen i minst ti år hvis politikerne vil». Det sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund til 

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.