«Etter at Norwegian investerte i nye fly, har de blitt kåret til det grønneste selskapet som flyr mellom Europa og USA». Slik markedsfører Norwegian seg selv i en reklameartikkel hos VG nå nylig. Filter Nyheter har analysert reklamen ut fra bærekraft-byrået Futerras ti teknikker for grønnvask (se alle underfaktaboksen). Norwegian skårer på følgende: Norwegians talsperson Astrid Mannion-Gibson sier følgende om konklusjonen: — Først og fremst så stiller jeg meg undrende til at du i det hele tatt skal skrive en negativ sak om Norwegian i miljøsammenheng. — Norwegian jobber aktivt med å redusere utslippene i luftfarten og her er vi en av de beste i klassen. Det er klart at vi ønsker å kommunisere dette til våre kunder på en god, enkel og informativ måte. - Grønnvasking - Et begrep som brukes om teknikker bedrifter, selskaper og politikere bruker for fremstå miljø- og klimavennlig, men som tåkelegger selskapets faktiske, totale klima- og miljøprofil. Ikke all grønnvask er ove...