Norwegian kaller seg «det grønneste flyselskapet» – Har firedoblet utslippene siden 2009

Montasje
«Etter at Norwegian investerte i nye fly, har de blitt kåret til det grønneste selskapet som flyr mellom Europa og USA». Slik markedsfører Norwegian seg selv i en reklameartikkel hos VG nå nylig. Filter Nyheter har analysert reklamen ut fra bærekraft-byrået Futerras ti teknikker for grønnvask (se alle underfaktaboksen). Norwegian skårer på følgende: Norwegians talsperson Astrid Mannion-Gibson sier følgende om konklusjonen: — Først og fremst så stiller jeg meg undrende til at du i det hele tatt skal skrive en negativ sak om Norwegian i miljøsammenheng. — Norwegian jobber aktivt med å redusere utslippene i luftfarten og her er vi en av de beste i klassen. Det er klart at vi ønsker å kommunisere dette til våre kunder på en god, enkel og informativ måte. - Grønnvasking - Et begrep som brukes om teknikker bedrifter, selskaper og politikere bruker for fremstå miljø- og klimavennlig, men som tåkelegger selskapets faktiske, totale klima- og miljøprofil. Ikke all grønnvask er ove...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.