Nei, det er ikke bare brexit som har forårsaket drivstoff-panikken i Storbritannia

Britenes statsminister Boris Johnson plages av «panikken ved pumpene».

Å forlate EU virket kanskje som en god idé på papiret, men i praksis har britene havnet i store problemer: Flere frykter nå at landet er på vei inn i en ny misnøyens vinter, lik de harde månedene i 1978-79 da massive streiker lammet økonomien og kulderekorder gjorde livet surt for befolkningen. Den tyske valgvinneren Olaf Scholz strødde salt i såret da han mandag fikk spørsmål fra journalister om situasjonen i Storbritannia akkurat nå: – Fri flyt av arbeidskraft er en del av Den europeiske union. Vi jobbet veldig hardt med å få britene til å bli værende. Nå har de bestemt seg for det motsatte, og jeg håper de klarer å håndtere problemene som følger av det. Det er hevet over tvil at brexit er del av årsaken til den akutte mangelen på tungtransport-sjåfører som nå har ført til lange køer, tomme bensinpumper og panikkhamstring av varer i flere deler av Storbritannia. Men den begynnende krisen har også andre, underliggende årsaker som ikke bare kan knyttes til britenes nye posisjon utenfor det europeiske fellesskapet.

Sliter med høy snittalder og lav rekruttering

Aller først: Nær 20 000 utenlandske tungtransport-sjåfører forlot Storbritannia i fjor. At disse ikke umiddelbart kommer tilbake når britene trenger dem, skyldes ikke bare strengere regler for arbeidstillatelser og visum. Koronapandemien med påfølgende reiserestriksjoner har selvsagt spilt en rolle. Men også at levestandarden og lønnsnivået i flere østeuropeiske land er blitt bedre de siste årene. Dermed blir ikke Storbritannia like attraktivt. Her tjener nemlig mange sjåfører relativt dårlig i det som oppfattes som en hard jobb med ubekvem arbeidstid. Dette blir igjen utpekt som årsaken til at også mange britiske arbeidstakere har forlatt...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.