«HJELP! Jeg har falt av bompengekjøret», tenker du. Slapp av, vi skal få deg på hjul igjen. Her er siste omdreining i regjeringens helt egne, samarbeidspolitiske variant av «kø, kork og kaos»:
Frp er enige med seg selv om bompenger og mener neste steg er opp til resten av regjeringen. Venstre er på sin side sterkt uenig i at det er noen enighet, og at det ikke er opp til dem å ta noen skritt verken hit eller dit. KrF er usikre, sitter halvt oppreist i båten, men har ikke signert noe bompengeforlik. Høyre er opptatt av at nå må alle bli enige. Og denne «skissen til løsning» på bompengestriden, den var det Høyre som hadde utformet, ifølge Minerva. «En skisse som var god», ifølge Erna Solberg (TV2). «Var», er vel stikkordet.
Hva i all verden betyr alt dette? Hva skjer egentlig med bommene, bussene og veiene?
Det er fortsatt veldig uklart. Regjeringen har foreløpig ikke presentert noen detaljer fra et eventuelt forlik. Det har derimot vært flere lekkasjer. Bli med oss på breisladd ute på glattisen: Et forsøk på å svare ut fem sentrale spørsmål, basert på lekkasjene.
1 Hva koster det, og hvor skal milliardene tas fra?
Bompengestriden ser ut til å bli kostbar for regjeringen, også i kroner og øre. For å tilfredsstille både Frp og Venstre må Erna Solberg etter all sannsynlighet punge ut.
Skissen Frp-«grasrota» godtok på søndag vil koste 21 milliarder fordelt på de neste ti årene, eller to milliarder i året om det smøres jevnt utover perioden. Halvparten skal gå til bypakkene, en femdel til kollektivt generelt, og en tredel til bomkutt i distriktene, ifølge lekkasjene.
Høyres