I Klassekampen torsdag gikk den muslimske aktivisten Qasim Ali ut og ba om forbud mot karikaturer av profeten Muhammed. Norsk-pakistaneren mener det vil «bidra til å skape ro, hindre radikalisering og øke anstendigheten i den norske debatten» hvis det blir straffbart i Norge og andre vestlige land med slike satiretegninger.

– Karikaturtegninger er et verktøy for dem som ønsker å mobilisere til økt konflikt mellom Europa og den islamske verden. Ved å begrense adgangen til å publisere slike tegninger, begrenser man samtidig ekstremister på begge sider, mener  Qasim Ali.

Avisa skriver at han setter sin lit til Kristelig folkeparti, som var det eneste partiet som ville beholde blasfemiparagrafen i den norske straffeloven da den ble stemt ut i 2009.

Skribenten og samfunnsdebattanten Sumaya Jirde Ali er nå blant de norske muslimene som går hardt ut mot Qasim Alis utspill.

– Det er ekstremt og totalitært å mene at man skal ha et forbud mot karikaturer. Hvis man tror at vi lever i et samfunn der det er aktuelt, er man veldig virkelighetsfjern. Dette er ikke komplisert – det er klinkende klart at karikaturer er innenfor ytringsfrihetens og lovens grenser, sier Jirde Ali til Filter Nyheter.

Qasim Ali var, sammen med blant andre islamisten Mohyeldeen Mohammad (senere straffedømt), en av initiativtagerne bak den store karikaturdemonstrasjonen i Oslo for åtte år siden, der nær 3000 muslimer deltok. Begrunnelsen for demonstrasjonen var at Dagbladet hadde trykket en tegning av Muhammed som gris. Det skjedde fordi Arfan Bhatti (selv en del av islamistmiljøet) hadde gått til avisen med kritikk av PST for at noen hadde lenket til tegningen i et eksternt innlegg på sikkerhetstjenestens Facebook-side.

I 2015 ble Ali fjernet fra talerlista på en ytringsfrihetsdemonstrasjon etter Charlie Hebdo-angrepet, fordi Antirasistisk Senter oppfattet ham som en del av «kretsen rundt» ekstremistene i Profetens Ummah. (Ali nektet for koblingen og opplyste at han skrev bok om miljøet).

Blasfemidebatten har blitt satt på spissen igjen i høst etter at den høyreradikale nederlandske politikeren Geert Wilders, kjent for anti-islamske provokasjoner, lanserte en Muhammed-karikaturkonkurranse med pengepremie –som senere ble avlyst etter alvorlige trusler mot Wilders.

– Ekstremt og virkelighetsfjernt

Jirde Ali mener det er svært naivt hvis noen faktisk tror at Norge vil komme til et punkt der det gjeninnføres et blasfemiforbud.

– Satire er utbredt, populært og veldig viktig – provokasjon kan føre samfunnet framover. Muslimer kan kritisere og debattere, men ingen tar Ali seriøst når han kommer med et absurd forslag om forbud. Jeg synes det er intellektuell latskap, det virker ikke som han har reflektert noe særlig over hva han sier. Qasim Ali er typen til å si at det er kontraproduktivt med nikab-forbud, samtidig som han går inn for forbud mot karikaturtegninger fordi han er krenket.

Mens Qasim Ali sier han vil bidra til det motsatte av polarisering, mener Jirde Ali at uttalelsene i seg selv bidrar til å gjøre situasjonen vanskeligere for muslimer i Norge.

– Utsagn som dette bare forsterker og nører oppunder negative forestillinger om muslimer, og gjør at høyreradikale kan peke på at han benytter ytringsfriheten sin til å begrense andres ytringsfrihet.

– Ali sier at «muslimsk ungdom alltid vil engasjere seg i denne saken»?

– Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt, heller at muslimske ungdommer i Norge blir mindre religiøse og at det er et aldersskille der de eldre er mer konservative. Argumentasjonen er hul – Ali har ikke noe konkret å vise til men lener seg på støtte fra «mange muslimske ungdommer» uten å ha belegg for det, sier Jirde Ali, som mener Qasim Ali også får motbør fra skriften:

– Koranen sier at man skal føye seg etter lovene i det samfunnet man bor i. Når ytringsfriheten er en så sentral av det norske samfunnet, skal du finne deg i å bli krenket og utfordret på den måten. Det Ali sier er på en måte imot hans egen religion, han er mer tro til sine egne behov og tolker slik det passer ham selv.

– Følelsen av krenkelse er ikke overordnet ytringsfriheten

I en undersøkelse Filter Nyheter fikk gjennomført blant norske muslimer for to år siden, var 41 prosent enige i at «Blasfemi bør kunne føre til at personer straffes, også i Norge». 

Samtidig som Jirde Ali tror utviklingen går i riktig retning, håper hun at de som ennå ser på forbud som en løsning vil reflektere bedre rundt sin egen reaksjon.

– Jeg mener ikke å rakke ned på de som blir krenket. Man kan anerkjenne at dette er en veldig personlig ting for mange muslimer og at de selv ser seg som angrepet når profeten blir det. Men man må ha i bakhodet at følelsen av krenkelse ikke er overordnet den andre personens rett til å tegne de karikaturene, sier hun, og fortsetter:

– Når jeg ser for eksempel SIAN (Stopp islamiseringen av Norge, red. anm.) gå rundt med t-skjorter eller løpesedler med tegningen av profeten med en bombe i turbanen, synes også jeg det er motbydelig som muslim. Men man er ikke særlig trygg på sin egen tro hvis man ønsker å forby det.

Jirde Ali er kritisk til at Klassekampen ikke intervjuet noen av de kjente norske muslimene som åpenbart er uenige med Qasim Ali i den aktuelle artikkelen.

– Det er dårlig journalistisk arbeid av Klassekampen å ikke bruke muslimske motstemmer. De som leser dette ukritisk tror jo på hans framstilling og tenker «fy faen, her står det masse unge muslimer og koker inni seg og skal ut i gatene og demonstrere og kaste verdiene våre i ansiktet på oss». Men alle muslimene jeg har sett som skriver om dette på Facebook i dag er uenige med ham.