Smittevern-dramaet fra innsiden: «Sjokkartet møte med frekke og useriøse aktører»

Da norske helsemyndigheter i begynnelsen av mars slo alarm om en «truende mangelsituasjon» for smittevernutstyr over hele landet, ble det starten på en svært intens arbeidsperiode for ansatte i helseforetaket Sykehusinnkjøp.

En egen innsatsgruppe på 14 personer fikk i oppdrag fra Helse Sør-Øst å skaffe munnbind, smittevernfrakker, hansker og åndredrettsvern slik at norske helsearbeidere kunne beskytte seg mot koronaviruset og en epidemi med potensial til å sprenge kapasiteten ved sykehusene.

Fra andre uke i mars til langt over påske pågikk et nær døgnkontinuerlig arbeid som så langt har resultert i kjøp av smittevernutstyr til over 990 millioner kroner – i et vanlig år handler Sykehusinnkjøp for rundt fem prosent av samme sum.

I denne artikkelen forteller lederen for innsatsgruppa i Sykehusinnkjøp om hvordan...

  • ... kjøpsbeslutninger i millionklassen ble tatt på svært hurtig timesbasis heller enn i ordinære og tidkrevende anbudsprosesser.
  • ... arbeidsdagene kunne på det meste telle 18-20 timer med opptil 3-400 e-post-henvendelser, der de fleste kom fra private og til dels ukjente aktører som Sykehusinnkjøp ble avhengig av å bruke for å skaffe utstyr.
  • ... velkjente og etablerte leverandører av smittevernutstyr klarte verken å levere stort nok volum eller hurtig nok, slik at ukjente selskaper som til vanlig driver med import av moteklær eller sportsutstyr fra Kina ble avgjørende.
  • ... seks personer jobbet fulltid for å sile totalt 5800 henvendelser som skapte «mye støy» i det prekære innkjøpsarbeidet – enkelte kom fra aktører som teamlederen for innsatsgruppa omtaler som både «frekke og useriøse».
– Jeg har aldri i hele mitt liv jobbet så intensivt. Og jeg har heller aldri følt at det jeg gjør har vært mer viktig og mer givende, sier Øystein Roll til Filter Nyheter. H...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.