Måtte kvitte seg med nazi-stempelet – nå blir Jimmie valgvinner

Jimmie Åkesson med Sverigedemokraternas gamle logo. I 2006 ble den byttet ut med en blåveis.

Historien om Sverigedemokraterna (SD) kan fortelles på minst to måter:

  • Det er historien om et innvandringskritisk parti, som helt under radaren for de etablerte partiene har klart å fange opp et tydelig sentiment i den svenske befolkningen, nemlig ønsket om en strengere innvandringspolitikk.
  • Det er historien om et parti stiftet av nazister - som i løpet av 30 år er blitt gradvis reformert og mer stuerent. Dette til tross for at dagens partileder Jimmie Åkesson først tok et offentlig oppgjør med rasisme i partiet for bare seks år siden - og at det så sent som i forrige uke ble avslørt at flere valgbare SD-medlemmer har bakgrunn fra nazistiske bevegelser.
I dag ligger Sverigedemokraterna an til å bli Sveriges nest største parti etter riksdagsvalget 9. september. Det skjer samtidig som Socialdemokraterna ser ut til å gjøre sitt dårligste valg noensinne. SDs fremgang har vært enorm de siste årene: Fra en oppslutning på 2,9 prosent ved riksdagsvalget i 2006, 5,7 prosent i 2010 og 12,9 prosent i 2014 - til det som i snitt har vært 20,4 prosent oppslutning på meningsmålingene den siste måneden. Men veien fram til 2018 har vært relativt turbulent. Ifølge ekstremismeforsker Anders Ravik Jupskås ved Universitetet i Oslo har Sverigedemokraterna gått fra å være et rent høyreekstremt parti til å bli mer moderate. I årets valgkamp har han imidlertid sett en ny endring: - De har vendt tilbake til en mer konfronterende tilnærming. I en valgkampvideo sier for eksempel Jimmie Åkesson at Socialdemokraterna, Moderaterna og mediene har jobbet hardt for å ødelegge det svenske samfunnet. De har altså ikke bare vært naive, ifølge Åkesson, men gått aktivt ...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.