To kvelder før den muslimfiendtlige organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) skulle holde en ny, omstridt demonstrasjon – denne gang på Hamar – publiserte SIAN-leder Lars Thorsen en tekst der han forsvarer tidligere utsagn hans makker Fanny «Anna» Bråten har kommet med om Anders Behring Breivik.

SIAN er en organisasjon som jobber for at norske muslimer skal fengsles og deporteres på grunn av deres religion, og som konsekvent bruker en  borgerkrigsretorikk der muslimer er «uintegrerbare barbarer» og «okkupanter» i ledtog med politikere, politiet og dommere, som alle betegnes som «kulturmarxister».

Lederen i organisasjonen, Lars Thorsen, ble i fjor dømt til betinget fengsel for hatefulle ytringer i offisielt SIAN-materiell etter det Oslo tingrett beskrev som «grov nedvurdering av en gruppes menneskeverd».

Diskuterte å slippe ut Breivik: «Vondt skal med vondt fordrives»

Utsagnene fra Fanny Bråten som SIAN nå forsvarer, falt trolig i slutten av 2015, i gruppen «Folkedypet», der innvandrerfiendtlige Facebook-brukere var kritiske til en nyhetssak om at en mann i Rogaland var pågrepet av politiet for hatefulle ytringer i sosiale medier.