Siden før påske har kritikere av Resett tatt kontakt med annonsører og andre kommersielle aktører i sosiale medier for å be dem om å vurdere sitt samarbeid med det omstridte nettstedet.

Flere av selskapene som kjøper nettannonser via Googles verktøy AdSense var ikke klar over at deres reklamer automatisk dukket opp på Resett.no. Etter å ha blitt kontaktet, valgte blant annet Nordic Choice, Sulland Gruppen og Stormberg å reservere seg mot å være synlige på nettstedet.

Senere avbrøt Google hele kundeforholdet med Resett, fordi nettstedet brøt brukervilkårene når de aktivt oppfordret lesere til å trykke på annonser.

Tirsdag bekreftet betalingstjenesten Vipps overfor Filter Nyheter at de også avsluttet kundeforholdet – men noen timer senere hadde de snudd. Kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes skrev da følgende i en tekstmelding:

«Det fremstår som om vi har gitt en uttalelse til Resett om deres virke, det har vi ikke gjort. I Vipps er det rutine å skru av brukersteder når de bryter med våre vilkår, og i dette tilfellet misbruker vår merkevare med villedende informasjon. Vi driver med betalingstjenester og går ikke inn i hva tjenestene brukes til, så lenge de opererer innenfor norsk lov og våre vilkår. Tjenesten er nå skrudd på etter en tilbakemelding om dette til Resett, og vi forutsetter at det ikke gis uttalelser på vegne av vår merkevare i fremtiden».

«Handler om konteksten Vipps blir presentert i»

I 16-tiden tirsdag ettermiddag skrev Resett-redaktør Helge Lurås at lesere hadde gjort ham oppmerksom på at Vipps-nummeret for å gi donasjoner til siden ikke fungerte. Ifølge Lurås skal Vipps ha uttalt at «nettsiden er så polariserende at vi ønsker å avslutte kundeforholdet».

Kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps avviser imidlertid overfor Filter Nyheter at selskapet har uttalt seg til nettstedet. Hun sa først at Resett hadde brutt Vipps’ brukervilkår – og at det mer spesifikt handlet om misbruk av merkevaren.

– Det handler om konteksten som Vipps blir presentert i. De har oppfordret folk til å gi via Vipps som del av redaksjonelt innhold, noe som har virket misvisende, sa Kjærnes.

Senere bekreftet hun overfor Filter Nyheter at selskapet hadde reagert på en tekst Resett hadde publisert tidligere på dagen tirsdag.

Skrev rosende tekst om betalingstjenesten

«Vipps lot seg ikke skremme av Resett-sabotør, forsvarte kundeforholdet med nettavisen», het det i teksten av Resett-skribent Kenneth Olsen, som omtalte en utveksling mellom en «aktivist» og Vipps på Twitter:

Ifølge Olsen skal en bruker – konsekvent omtalt som «sabotør» av skribenten – ha tatt kontakt med Vipps for å spørre dem om de var «klar over at det er mulig å gi midler til hatkanaler gjennom deres tjenester». Den opprinnelige meldingen fra 25. april er etter det Filter Nyheter kan se slettet i ettertid, men det ligger fortsatt et svar fra Vipps ute:

«Hei! Takk for innspill! Så lenge tjenesten ikke benyttes til ulovlige aktiviteter, og så lenge aktører operer innenfor norske lover og regler kan vi ikke nekte dem et kundeforhold», heter det i svaret.

Oppfordret til Vipps-donasjoner for å vise «motstand»

I den samme teksten skriver Resett-skribenten at nettstedet «har tapt annonseinntekter de siste ukene på aktivismen til sabotørene, men du kan vise din motstand ved å bruke Vipps’ mobiltjeneste».

Ifølge kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps er det altså denne teksten selskapet har reagert på. I 18.30-tiden tirsdag kveld opplyste hun om at Vipps hadde gitt tilbakemelding om dette til Resett og gjenopprettet kundeforholdet.

I Vipps’ brukervilkår for bedrifter, heter det for øvrig at selskapet kan si opp avtalen med umiddelbar virkning dersom det forekommer «vesentlige brudd». Som vesentlige brudd regnes blant annet «handlinger som etter Vipps’ vurdering skader Vipps eller Vipps’ omdømme eller merkevare».