Et apotek ved Nationaltheatret i Oslo tjener nå penger på at nordmenn bestiller reseptbelagte legemidler på postordre via britiske «nettklinikker», uten at pasientene har vært i kontakt med lege eller farmasøyt. Frisk Apotek dekker seg bak resepter skrevet ut av én og samme britiske lege. Hos EuroClinix.net og 121Doc.net framstår han som tilgjengelig døgnet rundt og er oppført som lege ved minst ti andre nettapotek internasjonalt.

– Artikkel? Skal dere skrive «the story of my life»? Den er veldig interessant. Men det er hektisk på sykehuset nå, så du må sende meg en epost, så svarer jeg i kveld, sier Dr. Stamatios Poupalos på telefon fra Storbritannia.

Han svarte aldri på spørsmålene fra Filter Nyheter. En vanlig kunde i Norge ville ikke engang ha funnet kontaktinformasjonen til legen som skriver ut reseptene deres. Da vi (uten å nevne at pasienten var journalist) spurte norsk kundeservice i Euroclinix via epost, var svaret at «Vi kan dessverre ikke gi ut dr. Poupalos sin kontakt info, men vi kan konakte (sic.) ham på dine vegne dersom du forteller oss hva spørsmål/bekymringer du har».

  • (Les tilsvar fra Frisk Apotek nederst i artikkelen)

Selger til mange land

Selskapet bak de såkalte nettklinikkene er britiske Hexpress Healthcare, som trolig er Europas største aktør på postordresalg av resepter og legemidler i samme vending, basert på enkle avkrysningsskjemaer som erstatning for legebesøk. Selskapet har tjent penger på nordmenn med pinlige plager og sykdommer i årevis, men muligheten til å selge reseptmedisin direkte fra Storbritannia ble stanset av et importforbud som trådte i kraft i Norge i oktober i fjor. Da inngikk Hexpress en avtale med Frisk Apotek, som nå ekspederer bestillingene med varer fra norsk grossist.