Det er ikke alle «nyheter» du kan stole på. For tredje gang gjennomfører Filter Nyheter en gjennomgang av norske nettsteder du bør være på vakt mot.

Ved første øyekast kan flere av disse nettstedene fremstå som vanlige nyhetsmedier. I realiteten kopierer de bare journalistikkens form:

  • Noen av nettstedene er åpenbart politisk motivert, selv om stoffet blir presentert i et nøytralt nyhetsspråk.
  • Andre ganger er det uklart om den som har publisert stoffet aktivt prøver å lure deg, eller bare framstiller sine egne meninger som nyhetsformidling.
  • Flere av nettstedene blander ekte og oppdiktede opplysninger, kommentarer og spekulasjoner, men uten å gjøre leserne klar over hva som er hva.
  • Noen ganger hevder sidene å bedrive humor eller satire, selv om tekstene er så uklare at de oppfattes som sannferdige av mange lesere.
  • I mange av tilfellene er det uklart hvem som står bak nettsiden eller har skrevet tekstene, samtidig som det er vanskelig å komme i kontakt med disse.

Vi har bevisst utelatt de mye omtalte nettsidene Resett, Document og Rights.no fra denne oversikten, da vi tror de fleste lesere i dag kjenner til hvor disse står politisk og hvordan det farger stoffet som publiseres. Listen er ikke uttømmende og kan bli oppdatert.

Aftenstidende.com

Oppdiktede opplysninger: Aftenstidende.com publiserer utelukkende saker med oppdiktede opplysninger, men der innholdet ofte legger seg tett opp til virkeligheten. Flere av disse tekstene er skodd over samme lest og gjentar det samme «humoristiske» poenget, bare med nye ord og bilder:

Skjermdumper fra Aftenstidende.com.

Andre tekster omtaler det som tilsynelatende er norske forhold på en måte som gjør at flere misforstår og oppfatter teksten som sannferdig, noe som tydelig vises i kommentarfeltet:

Skjermdumper fra Aftenstidende.com.

Enkelte tekster beveger seg også direkte inn i norsk politikk (men ofte med milde omskrivinger av navn, slik som «Karl I. Hagen») og blir mye delt av lesere som reagerer negativt på budskapet:

Skjermdumper fra Aftenstidende.com.

Anonyme artikkelforfattere: Samtlige tekster er signert med «Redaksjonen». Det finnes ingen oversikt over hvem redaksjonen består av. Det blir heller ikke opplyst om hvordan man kan komme i kontakt med skribentene.

Usynlig eier/redaktør: Det finnes ingen informasjon om hvem som står bak, eier eller drifter nettstedet. Helt nederst på siden står det at Aftenstidende.com «publiserer humor og satire hver dag». Den første teksten ble publisert for fem måneder siden, ifølge artikkeldateringen. I en tidligere Filter Nyheter-oversikt over useriøse nettsteder, var Nyhetsbildet.com inkludert. Når man skriver inn denne adressen i dag, havner man på en side som benytter samme logo og layout som Aftenstidende.com.

Misvisende bildebruk: Nettsiden benytter seg utelukkende av manipulerte bilder, bilder uten kreditering hentet fra andre steder på nettet eller oppstilte byråbilder som illustrasjoner til det fiktive innholdet i tekstene.

Partipolitiske bindinger: Det er ikke kjent hvem som står bak Aftenstidende.com. De fleste sakene handler om sex og kuriosa, mens et fåtall tar for seg politiske eller omstridte tema, slik nevnt ovenfor.

Personangrep uten tilsvar: Teksten om at Miljøpartiet de Grønne vil «straffe bilister på tomgang med elektrosjokk» retter lite tilslørt kritikk mot Oslo-byråd Lan Marie Nguyen Berg, som konsekvent blir omtalt som «Lan Marie Fullpengpung» i teksten.

  • Filter Nyheter har ikke lykkes med å finne kontaktinformasjon til de som drifter eller skriver for Aftenstidende.com.

Alternativ-Media.com (tidl. «Rapport-X»)

Anonyme artikkelforfattere: De fleste artiklene er signert med ekte navn som Ronny Rønning, Vidar Gustad og Merete Hodne, mens andre har anonyme avsendere (merket med «Leserinnlegg», initialer eller kallenavn som «ekstremisten1»). Det finnes ikke kontaktinformasjon til skribentene, men det er mulig å henvende seg til nettsiden via et kontaktskjema. Den tidligere signaturen «Northolsen», som blant annet var å finne igjen på innlegg hos ytre høyre-grupperingen «Frie Nasjonalister», er nå endret til «Ole Gulbrandsen».

Partipolitiske bindinger: Nettsiden har ikke en uttalt politisk tilhørighet, men har publisert en lang rekke tekster om utfordringer eller problemer knyttet til islam, innvandring og «globalisme», med et spesielt fokus på kriminalitet begått av innvandrere. Eksempler på titler er «Kvinne knuste nesen på afghansk migrant som tafset henne på rumpa», «Prest banket opp av syriske flyktninger i Athen» og «Nordafrikanske migranter er ekstremt kriminelle – over 50 % mistenkt for kriminalitet». De siste månedene har nettstedet publisert flere kritiske tekster om FNs migrasjonsavtale.

Skjermdumper fra Alternativ-Media.com.

Bidragsyter Merete Hodne, som for to år siden ble dømt i lagmannsretten for å ha nektet en hijab-kledt kvinne adgang til frisørsalongen sin på Bryne, har tidligere vært medlem av Demokratene, men skal i fjor ha meldt overgang til Fremskrittspartiet.

Enkelte tekster på siden omtaler Alliansen-leder Hans Lysglimt Johansen, som er blitt kjent for å spre et anti-semittisk budskap, i rosende ordelag. Lysglimt Johansen har også skrevet egne «gjesteinnlegg»:

Skjermdumper fra Alternativ-Media.com.

Nettstedet for øvrig er relativt bredt anlagt, med blant annet referater fra Eliteserien i fotball, UFO-omtaler under emneknaggen «Mystikk» og angrep på norsk barnevern.

Usynlig eier/redaktør: Det fremkommer ikke på nettsiden hvem som står bak, eier eller drifter Alternativ Media, som tidligere gikk under navnet «Rapport-X». «Rapport-X»-navnet brukes fortsatt i «Om oss»-fanen på nettsiden. Der heter det at nettsiden skal være «en nyhetsportal» som presenterer saker «på en så objektiv måte som overhodet mulig». En lenke til «RX Media», som tidligere fremsto som et slags morselskap, viser til en Youtube-kanal som nå heter «Alternativ Media».

Personangrep uten tilsvar: Flere kritiske artikler er direkte rettet mot navngitte politikere eller politisk aktive, uten at disse får komme til orde eller noen gang er blitt intervjuet av nettstedet. Blant disse er Hadia Tajik, som i tekster basert på «anonyme kilder» er blitt beskyldt for «kuppforsøk» i Arbeiderpartiet og «misbruk» av varslere i forbindelse med metoo-sakene mot Trond Giske:

Skjermdumper fra Alternativ-Media.com.
  • Filter Nyheter har fremlagt disse opplysningene for Alternativ-Media.com via et kontaktskjema på nettsidene. Vi oppdaterer denne artikkelen dersom vi får svar.

Norgesavisen.no

Usynlig eier/redaktør: På nettsidene finnes det ingen opplysninger om hvem som står bak, eier eller drifter Norgesavisen.no. Under fanen «Om Norgesavisen» heter det at nettstedet er en «uavhengig nettavis» som «setter skråblikk inn og bak nyhetene» og «tror på et langt mindre sentralstyrt Norge og for mer reelt demokrati».

Anonyme artikkelforfattere: En lang rekke innlegg er signert med «Redaksjonen», men uten at det noe sted på siden blir opplyst om hvem redaksjonen består av. Noen tekster er signert med initialer eller det som kan ligne reelle navn. Under fanen «Om Norgesavisen» blir det opplyst om at nettstedet også er et «sosialt nettverk» hvor det er mulig for alle å bli medlem og publisere tekster. Den som publiserer er selv ansvarlig for innleggene, heter det der. Flere av tekstene på siden er publisert i tilsvarende form andre steder på nettet, blant annet på private blogger.

Partipolitiske bindinger: Selv om det ikke opplyses om hvem som står bak Norgesavisen, gir de fleste innleggene en pekepinn på at bidragsyterne befinner seg på den politiske høyresiden med hang til konspirasjonsteorier. «New World Order», med tekster om «globalister med en agenda for total kontroll», utgjør én av totalt tre temaseksjoner. Det gjør også «Islam», en seksjon som hevder å samle «dokumentasjon på at islam er en ideologi bygget på blodig ekstremisme»:

Skjermdumper fra Norgesavisen.no.

Lena Andreassen, som tidligere har vært leder av Norwegian Defence League og nå er aktiv i Stopp Islamiseringen av Norge (SIAN), har hatt innlegg på trykk. Det har også skipsrederen Dan Odfjell (80), som bidro med en halv millioner kroner til oppstarten av det høyreradikale mikropartiet Alliansen og med ujevne mellomrom signerer tekster hos Resett og Document:

Skjermdumper fra Norgesavisen.no.

Personangrep uten tilsvar: Flere innlegg retter kritikk mot politikere og samfunnsdebattanter, blant andre Sumaya Jirde Ali, Abid Raja og Hadia Tajik, men uten at disse har fått komme til orde eller noen gang har blitt intervjuet på nettsiden.

Skjermdumper fra Norgesavisen.no.

Lenker til useriøse nettsteder: Norgesavisen.no lenker videre til en rekke nettsteder som i realiteten er personlige blogger med politisk slagside, ikke journalistiske nyhetsmedier eller andre publikasjoner med faktakontroll.

  • Filter Nyheter har fremlagt disse opplysningene for Norgesavisen.no via epostadressen «[email protected]». Vi oppdaterer denne artikkelen dersom vi får svar.

Ordetermitt.com

Partipolitiske bindinger: Nettstedet virker som en videreføring av Frieord.no, som ble redigert av Thorgrim Bredesen – tidligere leder av den nynazistiske organisasjonen Vigrid – som i hovedsak fokuserte på kriminalitet begått av innvandrere. Frieord.no ble nedlagt i fjor, men enkelte artikler virker å være direkte importert fra den gamle nettsiden. Ordetermitt.com skal være et sted hvor «konservative og fedrelandskjære mennesker» kan oppdatere seg, heter det under «Om oss»-fanen, der det også understrekes at islam ikke er «kompatibel med Vesten». Et stort antall tekster handler fortsatt om kriminalitet begått av innvandrere, ofte i andre europeiske land enn Norge:

Skjermdumper fra Ordetermitt.com.

De fleste tekstene har tydelig politisk slagside. Nettstedet skriver for eksempel rosende om den islamfiendtlige ytre høyre-bevegelsen «Generasjon Identitet» («organisasjonen fremmer pan-europeisk forbrødring, hjelper europeiske patrioter og ser forbi gamle konflikter») og fremmer påstander om at «Rødt, Antirasistisk senter og Den nordiske motstandsbevegelsen er én og samme organisasjon».

Personangrep uten tilsvar: Nettsiden har publisert en lang rekke kritiske innlegg om organisasjonen Antirasistisk senter og navngitte medarbeidere, for eksempel rådgiveren Shoaib Sultan, som blant annet blir beskyldt for å «hetse og bruke rasisme mot hvite mennesker», uten at det er referert reelle forsøk på å la organisasjonen få gi sitt syn.

Skjermdumper fra Ordeterditt.com.

Anonyme bidragsytere: Flere av tekstene er signert Magnus Kristiansen, Alexander Halvorsen og Johan Slåttavik, som også sto bak flere tekster på Frieord.no. Verken kontaktinformasjon eller annen type informasjon om skribentene er oppgitt, men det er mulig å henvende seg til nettsiden via et generelt kontaktskjema. Nettsiden har for øvrig publisert leserinnlegg fra Demokratene-politiker Vidar Kleppe, Ellen Due Brynjulfsen fra Selvstendighetspartiet og islamkritikeren Max Hermansen (SIAN og Demokratene), samt flere anonyme bidragsytere.

Usynlig eier/redaktør: Det blir ikke oppgitt hvem som eier eller redigerer nettsiden, heller ikke under «Om oss»-fanen.

Misvisende bildebruk: Nettstedet benytter i stor grad rene illustrasjonsbilder uten reell forbindelse til innholdet i det som fremstilles som nyhetsmeldinger, for eksempel bilde av en blodig kniv i forbindelse med den terror-relaterte knivstikkingen av en kvinne på en Kiwi-butikk i Oslo – eller vernekledte helsearbeidere i Liberia til en tekst om ebola (om «import» av de «mest dødelige virusene som finnes i Afrika») i Sverige:

Skjermdumper fra Ordetermitt.com.
  • Filter Nyheter har fremlagt disse opplysningene for Ordetermitt.com via et kontaktskjema på nettsidene. Vi oppdaterer denne artikkelen dersom vi får svar.

Ektenyheter.no

Anonyme bidragsytere: De aller fleste tekstene er bare signert «Redaksjonen», men uten at det noe sted på siden blir opplyst om hvem redaksjonen består av. Som forklaring på at flere skribenter er anonyme, heter det under «Om oss»-fanen at dette er «en konsekvens av at også Norge, dessverre, har blitt et samfunn der ulike former for straffereaksjoner påføres personer med «feil» meninger».

Partipolitiske bindinger: Den selverklærte liberalisten Onar Åm er ansvarlig redaktør for ektenyheter.no, noe det blir opplyst om på nettstedet. I en egen «programerklæring» heter det at aktørene bak nettstedet «tror på en minimalistisk stat som legger til rette for et fritt samfunn og fungerer som en garantist for vestlige tradisjoner, kultur og identitet». Det heter også at «Norge har en arktisk tillitskultur som strekker seg helt tilbake til forrige istid».

Nettstedet har publisert tekster der tradisjonelle medier blir omtalt som «lyvemedier», en begrepsbruk som er blitt relativt vanlig på politikkens ytre høyre-side. Det heter også at de såkalte lyvemediene skal holdes «ansvarlig for sin etnomasochisme»:

Skjermdump fra Ekte nyheter.

Flere av de øvrige tekstene indikerer at nettstedet målbærer høyreradikale standpunkter: Her er flere anonyme tekster om kriminalitet begått av innvandrere, leserinnlegg signert tidligere Alliansen-nestleder Bjørn Christian Rødal og SIAN-nestleder Max Hermansen, samt en lang rekke tekster om den islamfiendtlige ytre høyre-bevegelsen «Generasjon Identitet»:

Skjermdumper fra Ekte nyheter.

Nordmannen Tore Rasmussen, som tidligere var en lederskikkelse i Generasjon Identitet og som for mange år siden var med i nynazistgruppa Vigrid (han har nylig tatt avstand fra dette i et intervju med Document.no), var tidligere oppgitt som frilanser for ektenyheter.no, men er ikke lenger omtalt på «Om oss»-siden.

Misvisende bildebruk: Nettsiden bruker ofte illustrasjonsbilder til det som fremstår som vanlige nyhetsmeldinger. Eksempler er svart-hvitt-bilde av knyttet neve foran jente til en tekst om drapet på en tenåring i Østerrike, eller helsearbeidere i smittevernutstyr til en tekst om ebola i Kongo (det har ikke lykkes Filter Nyheter å finne ut hvor bilde stammer fra):

Skjermdumper fra Ekte nyheter.
  • Onar Åm svarer slik på Filter Nyheters henvendelse om de ovenstående opplysningene:
    « Jeg ser at Filter Media sprer løgner om Ekte Nyheter, og omtaler det som «ytre høyre.» Kan du forklare eksakt hva som ligger i begrepet «ytre høyre»? Vi omtaler saker og holdninger som 95% av verdens befolkning står for. Israel for eksempel ønsker å beskytte sine grenser og har en svært streng innvandringspolitikk og et anstrengt forhold til Islam. Er Israel «høyreekstremt»? Hva med Japan? Og hva i alle dager er den journalistiske begrunnelsen for å oppgi en tidligere bidragsyter og nevne ting om hans fortid som ligger mer enn et halvt liv tilbake i tid? Skriver dere for eksempel en tilsvarende advarsel om SVs nettside, hvor tidligere lederskikkelse Hanna Kvanmo var medlem av NS i sin ungdom? I såfall, hvorfor ikke?»

Dinavis.no

Flere av tekstene er ordrette gjengivelser av pressemeldinger fra ulike kommersielle selskaper. Nettstedet oppgir ikke at dette i realiteten dreier seg om reklame. I stedet fremstår de umerkede tekstene som nyhetsaktige artikler der representantene fra selskapene lar seg intervjue. Selv om informasjonen ikke kan sies å være oppdiktet, tilkjennegir ikke Dinavis.no hvem som faktisk er avsender. Det er heller ikke indikasjoner på at nettstedet har gjennomgått informasjonen eller foretatt noen egne  undersøkelser av stoffet som gjengis. Flere av innleggene er tidligere distribuert via NTBs pressemeldingstjeneste (som ikke er journalistiske artikler):

Skjermdumper fra NTBs pressemeldingstjeneste og Dinavis.no.

Anonyme artikkelforfattere: Dinavis.no oppga tidligere å ha journalister i Oslo og Bergen, men dette er nå fjernet. Per i dag er de fleste artiklene signert Dan Hanssen. Debattinnlegg publisert under navnet «Håvard Berg», som Filter Nyheter ved forrige gjennomgang fant igjen under signaturen «Northolsen» på bloggen til ytre høyre-grupperingen Frie Nasjonalister, ligger fortsatt ute.

Usynlig eier/redaktør: Redaktør på nettstedet er oppgitt som Dan Hanssen, som da han ble kontaktet av Filter Nyheter i 2017 skrev at han heter Dan Nathanel Shekel Hanssen og kommer fra Oslo. Tidligere har «James Stout» vært oppgitt som redaktør.

Under fanen «Om oss» heter det at Dinavis.no er utviklet av det estiske teknologiselskapet Crundo (tidligere het det at Dinavis.no var en del av det estiske selskapet), som på sin hjemmeside oppgir å stå bak en lang rekke nettsteder. Blant disse er Pervertly.com, som fremstår som et forum for seksuelle tjenester der flere av debatt-trådene virker å bevege seg på grensen til det ulovlige («Incest in Norway» er én av kategoriene).

Det er uklart om andre personer enn Hanssen er involvert i driften av Dinavis.no og hvem det i så fall dreier seg om. Facebook-siden «DIN Avis», som har over 77 000 følgere, har ifølge den tilgjengelige historikken skiftet navn en rekke ganger og har administratorer i både Norge, Estland og Frankrike:

Skjermdump fra DIN Avis på Facebook.

Partipolitiske bindinger: Dinavis.no benytter i dag Facebook-siden som tidligere het «NEI til Trine Skei Grandes flyseteavgift» (og senere «NEI til Venstres flyseteavgift» og en rekke andre navn, se ovenfor). Under de Venstre-kritiske navnene ble Facebook-gruppen kjent for å legge ut lenker til norske nyhetsartikler med forfalskede titler, kombinert med hatske utfall mot Venstre-lederen. Dan Nathanel Shekel Hanssen har tidligere hevdet at han ikke var del av denne kampanjen. I en tekst på Dinavis.no har han også tidligere oppgitt å ha hatt kontakt med en av «administratorene» bak Facebook-siden, som han framstilte som en kvinne. I dag er det Hanssen som fremstår som redaktør eller driver av den aktuelle Facebook-siden:

Skjermdump fra Facebook.

Enkelte av tekstene på Dinavis.no er kreditert nettstedet Reisemodus.no, som virker å benytte samme layout-mal. Noen av de relativt få innleggene på Reisemodus.no handler om flyseteavgiften og retter kritikk mot Trine Skei Grande. Det fremgår ikke på nettsiden hvem som som eier, drifter eller skriver for Reisemodus.no. Fra Facebook-siden vises det også til en tilsvarende side som heter «Flysmart.no», men denne adressen peker videre til Reisemodus.no:

Skjermdumper fra Reisemodus.no.

Misvisende bildebruk: Dinavis.no bruker en rekke rene illustrasjonsbilder til faktiske nyhetssaker, som bilde av en sykehusseng til en sak om en dansk 79-åring som voldtok sin søster. I noen tilfeller blir det oppgitt i brødteksten at det dreier seg om illustrasjonsbilder.

  • Filter Nyheter har fremlagt disse opplysningene for Dinavis.no via et kontaktskjema på nettsidene, samt epostadressen til redaktør Dan Hanssen.
  • Hanssen skriver i en e-post at han er blitt syk av Filter Nyheters tidligere negative omtale av hans nettsted.  Innehaveren føler seg «svartmalt og plassert i samme kategori som publikasjoner som sprer rasisme og hat mot minioritetsgrupper som innvandrere og seksuelle minoriteter». Hanssen hevder at han kun har skrevet nyheter basert på saker fra tradisjonelle medier. Han gjør det samtidig klart at han ikke kan lastes for hvilke andre nettsteder det estiske selskapet Crundo har laget.

247avisen.com

Usynlig eier/redaktør: Det blir ikke opplyst på siden om hvem som eier, drifter eller redigerer 247avisen.com. Etter det Filter Nyheter kan se er det ikke blitt publisert tekster på nettstedet etter sommeren 2018, men Facebook-søk viser at tekstene er delt i sosiale medier lenge etter dette.

Anonyme artikkelforfattere: Artiklene på 247avisen.com er ikke signert med navn. Det blir ikke opplyst om hvem redaksjonen består av. Det blir ikke oppgitt kontaktinformasjon til skribenter. Etter at Filter Nyheter inkluderte 247avisen.com på fjorårets liste over nettsteder å være på vakt mot, presiserte «Redaksjonen 247avisen» i et eget innlegg at skribentene «av ulike private grunner er anonymisert». Det opplyses om to måter å komme i kontakt med skribentene på: Et generelt kontaktskjema, samt mailadressen «[email protected]».

Kommentarene under «Debatt»-seksjonen er signert av blant andre Michal Rachel Suissa (som leder stiftelsen Senter mot antisemittisme og er aktiv skribent hos Rights.no, Document.no og Resett.no), Jan-Ove Fromreide (administrator av den innvandringsfiendtlige Facebook-gruppen «Fedrelandet viktigst» og leder av Demokratene i Askøy), Resett-skribent og eks-politiker Jan Simonsen og Demokratene-nestleder Vidar Kleppe.

Misvisende bildebruk: 247avisen.com bruker illustrasjonsbilder, der flere av dem ikke har relevans for det konkrete innholdet i artikkelen. Et eksempel er et sladdet bilde av fem mørkhudede menn til en tekst med tittelen «Trodde det var greit å voldta 13-åringer i Norge». Etter det Filter Nyheter har klart å finne ut, viser bildet fem somaliske ungdommer i Minnesota i USA:

Skjermdump fra 247avisen.com.

Partipolitiske bindinger: I en lang rekke artikler blir det opplyst at Vidar Kleppe, nestleder i partiet Demokratene, uttaler seg direkte til nettstedet i det som fremstilles som nyhetsmeldinger:

Skjermdumper fra 247avisen.com.

Etter det Filter Nyheter kan se har ingen andre norske politikere uttalt seg direkte til nettstedet. Kleppe har også skrevet flere kommentarer. Da Filter Nyheter snakket med Kleppe i 2017, nektet han for å drive nettsiden selv og sa at han heller ikke visste hvem som sto bak. Generelt fremstår nettstedet som innvandrings- og islamfiendtlig.

Lenker til useriøse nettsteder: Nettstedet lenker fortsatt til blant den svenske nettsiden Fria Tider, som av Statens medieråd i Sverige omtales som «en del av det radikale, høyrepopulistiske nettmiljøet», samt det tyske ytre høyre-magasinet Zuerst, som flere ganger er blitt anklaget for nazi-sympatier.

  • Filter Nyheter har fremlagt disse opplysningene for 247avisen.com via epostadressen «[email protected]». Vi oppdaterer denne artikkelen dersom vi får svar.
  • Filter Nyheter har også tidligere fremlagt disse opplysningene for 247avisen.com, som den gang sendte et anonymt leserinnlegg i retur. Det publiserte vi her.

Kjenner du til nettsteder, Facebook-grupper eller andre kanaler som burde være med i oversikten? Tips oss!