Leder i klima-lobbyorganisasjonen Zero, Marius Holm, mener det er bra at regjeringen øker forskningsinnsatsen på grønn omstilling, men synes midlene for å få innovasjonene ut i markedet blir litt for smått. — Det vanskelige er ofte å løfte disse produktene til et kommersielt marked. Det er ikke forskningen som er flaskehalsen, men å gå fra demo til stor skala, sier Holm. Han nevner el- og hydrogen-alternativer i tungtransporten, og batteridrevne ferger og lasteskip som eksempler på teknologi som trenger en slik satsing.
1) Hva betyr det?
— Det er ingen økte ambisjoner for klimapolitikken, er den korte konklusjonen herfra, sier Christian Bjørnæs, kommunikasjonsdirektør i klimaforskningssenteret Cicero, om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.
Heller ikke Holm ser at budsjettet gir ny fart i grønn omstilling.
— Det er ikke så mange endringer siden i fjor, sier leder Marius Holm.
2) Hvor mye kuttes utslippene?
Det er et omfattende stykke arbeid å regne på alle klimaeffektene av et statsbudsjett, og regjeringen har fått kritikk for ikke å legge fram et helhetlig klimakutt-budsjett. Cicero gjorde et større arbeid med å regne på utslippskuttene (i tonn CO2) ved forrige budsjettrunde. Den viste et gap mellom forskernes og regjeringens beregninger på 465 000 t...
Fortsette å lese (gratis)
Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)