Uber ble hacket i oktober 2016 og frastjålet personlige data for 57 millioner kunder og 7 millioner sjåfører: Navn, telefonnummer, mailadresser og førerkortnummer.

Ille nok – selv om flere av de siste årenes store hackingskandaler, ikke minst den som rammet Yahoo i 2013, var større.

Mest oppsikt vekker det at taxi-utfordreren holdt det hele skjult for både myndighetene og resten av omverdenen – og betalte hackerne 100 000 dollar for at de skulle slette informasjonen de hadde stjålet.

Selskapet hadde akkurat inngått forlik med statsadvokaten i New York i en annen sak om datasikkerhet og lå i forhandlinger med myndighetene om forvaltning av kundedata da data-innbruddet ble oppdaget, skriver Bloomberg.

Uber innrømmer at de hadde en juridisk forpliktelse til å varsle om det som hadde skjedd. Sikkerhetssjefen er sparket, mens den ferske sjefdirektøren legger seg så flat han bare klarer:

«Ikke noe av dette skulle skjedd, og jeg kommer ikke til å komme med noen unnskyldninger. Nå forandrer vi hele måten vi gjør business på», sier Dara Khosrowshahi, som tok over roret i USAs høyest verdisatte startup-selskap tidligere i år.