De store avisene skriver og skriver om Trump, men når ikke ut til brøkdeler av hans eget publikum

Si hva du vil om den etablerte mediebransjen, men det har ikke manglet kritisk journalistikk mot mannen som i natt ble valgt til ny president i USA. De store avisene har i USA såvel som her hjemme brukt utallige spaltemetere på såvel skandaløse avsløringer som alvorstunge advarsler mot Donald J. Trump. Felles for mange av dem er imidlertid at de bare når ut til en brøkdel av den kommende presidentens egne oppdateringer på Twitter og Facebook. Da New York Times den 24. september offisielt gikk ut og anbefalte sine lesere å stemme på Hillary Clinton, «fundert på en dyp respekt for hennes intellekt, erfaring og mot», klappet sosiale-medier-redaksjonen seg kanskje på skuldrene, for det er langt fra hver sak som får over 50 000 likes, hjerter og tomler opp, eller blir delt over 10 000 ganger. [caption id="attachment_1085" align="alignnone" width="600"]New York Times' Hillary-endorsement; delt 15 000 ganger. New York Times' Hillary-endorsement; delt 10 586 ganger.[/caption] Men samtlige av Trumps 10 egne Facebook-oppdateringer den dagen fikk flere likes, en god indikasjon på at de har nådd ut til mange fler. Fire av dem ble delt flere ganger enn New York Times-saken, den ene ble delt av nesten 60 000 og likt av 184 000.   [caption id="attachment_1084" align="alignnone" width="600"]En enkel post med bilde og statusfelt, delt nesten 60 000 ganger. En enkel post med bilde og statusfelt, delt nesten 60 000 ganger.[/caption] Washington Posts Hillary-endorsement kom 11 dager tidligere, ble likt av 18 000 og delt av 3238. Da USA Today den 30. september erklærte at de for første gang i avisas historie ville ta stilling til en presiden...

Fortsette å lese (gratis)

Vi vet det er kjedelig å registrere seg, og vi skulle ønske vi slapp å be deg om å logge deg på! Men som en liten avis med kvalitetsjournalistikk er vi helt avhengig av direkte kontakt med lesere. Vit dette: Vi kommer aldri til å selge kontaktinformasjonen din til andre, og vil bare bruke den til å sende deg nyhetsbrev og informasjon om vår journalistikk, og muligens rette en haug med annonser mot deg i sosiale medier. (Les vår personvernerklæring)

Harald S. Klungtveit
Redaktør

Ved å bruke 1-trinns registrering eller at du oppretter en konto ovenfor, samtykker du til Filter Medias personvernerklæring.