Samme natt som Hillary Clinton talte til demokratenes landsmøte og tok i mot nominasjonen som presidentkandidat, var det en helt annen Clinton-uttalelse som preget toppen av forsida til norske Nettavisen:

«Hillary Clinton: – Vi må ødelegge Syria»

Klikket man seg inn på saken, sto det:

«Clinton: – Vi må ødelegge Syria for Israel»
«Ville ha borgerkrig i Syria for å styrte president Bashar al-Assad»

Artikkelen (arkivert versjon her) var basert på den mer enn fire måneder gamle offentliggjøringen av eposter fra Clintons utenriksministerperiode. Nettavisen viser til et spesifikt dokument lagt ut av Wikileaks. Til tross for at notatet verken er oppført med avsender eller mottager, slår avisa fast at det er Clinton som har skrevet teksten.

«I en ikke-gradert mail, trolig fra april 2012, kommer det frem at Clinton ønsker borgerkrig i Syria for å styrte det sittende regimet til president Bashar al-Assad. Dette for å hjelpe Israel mot trusselen fra Iran, som var i ferd med å ruste opp et atomvåpenlager, og truet med å lage atombomber», skriver Nettavisen.

Så følger flere påstander om andre  utenrikspolitiske betraktninger Clinton skal ha formulert i eposten, for eksempel:

«Halvveis i mailen skriver også Clinton at motstanden opprørerne gjør i Syria ikke fører frem mot president Assads diktatorregime».

Nettavisen feil 2

Via Twitter reagerte i morges flere på at Nettavisen hadde dratt tittelen for langt, siden det amerikanske notatet ikke inneholder noen formulering om å «ødelegge Syria».

Men Nettavisen har gjort en mye mer alvorlig feil: Dokumentet er overhodet ikke forfattet av Clinton – og heller ikke av noen i hennes stab eller i utenriksdepartementet.

Alt tyder på at det i virkeligheten dreier seg om et utkast til en debattartikkel skrevet av kommentatoren og demokraten James P. Rubin i april 2012, som han uoppfordret sendte til Clinton. Det framgår av en epost – også den tilgjengelig hos Wikileaks – fra juli 2012 der Clinton ber om å få dokumentet, et vedlegg med samme filnavn som det Nettavisen refererer til, printet.  Den endelige versjonen av Rubins debattartikkel sto på trykk i magasinet Foreign Policy i juni 2012.

Avsenderen poengterer også at han er klar over at Hillary Clinton neppe deler hans syn på saken. «Jeg vet at du kanskje ikke vil være enig, men tenkte det var bedre å dele det med deg først(…), skriver Rubin i eposten. Han har ikke vært i diplomatiet på 16 år og var i 2012 sjef for samferdselsetaten i New York og rådgiver for guvernøren i tillegg til kommentatorrollen.

Gjennom enkle googlesøk som leder til Reddit-tråder om det mest pikante sitatet fra notatet, tar det få minutter å finne det egentlige opphavet til det Nettavisen beskriver som en mail fra Clinton.

Så langt Filter Nyheter kan se, hadde ingen redigerte medier fram til i går viderebrakt misforståelsen fra mars om at det var Clinton som hadde skrevet teksten. På mer obskure blogger – gjerne sentrert rundt konspirasjonsteorier, USA-skepsis eller angrep  på Clinton – har det aktuelle Wikileaks-dokumentet imidlertid florert, under samme antagelse som Nettavisens.

Allerede for fire måneder siden uttrykte en Reddit-bruker sin frustrasjon over feilinformasjonen: «Hvor mange ganger må vi egentlig poste dette? Hillary skrev IKKE dette dokumentet. Det ble sendt til henne. Det ble ikke skrevet av henne».

Artikkelen ble liggende på Nettavisens forside i over 20 timer og er presumptivt lest av mange tusen. Den ble i går også spredd via Nettavisens Facebook-side. I kommentarfeltet der mener flere lesere at Nettavisens artikkel er relevant i presidentvalgkampen. «Jeg velger heller en inkompetent president i Trump enn den kriminelle krigshisseren Clinton», skriver én. Saken ble også kommentert på Twitter, som av denne Finansavisen-journalisten:

Nettavisens ansvarlige redaktør Gunnar Stavrum opplyser at han ikke er på kontoret og ikke kjenner den aktuelle saken, og henviser til avisas frontsjef Morten Karlsen. Etter å ha undersøkt Filter Nyheters spørsmål, bekrefter han tabben.

– Dette er en ren og blank rutinesvikt, der vi ikke kan annet enn å beklage og legge oss helt flate. I korte trekk er det som har skjedd at journalisten har jobbet med flere dokumenter og mailer samtidig og rett og slett referert feil. Vi kommer nå til å fjerne saken og skrive en beklagelse, sier Karlsen.

Clinton-artikkelen ble fjernet i 17.15-tida i dag.