Facebook, Google og Twitter ble grillet av politikerne under gårsdagens høring i Kongressen i USA.

Den handlet om hva de store sosiale mediene gjør for å stanse såvel radikalisering og terror-rekruttering som fremmede makters politiske påvirkningskampanjer. Alle tre lot seg representere av jurister.

«Jeg prøver å ta oss ned fra La-La-Land her. Dere har fem millioner annonsører som skifter hvert år, hver måned, antakelig hvert sekund. Dere har ikke mulighet til å kjenne hver enkelt annonsør, har dere» spurte Louisiana-republikaneren John Kennedy.

«Amerikanske politiske annonser og russiske rubler: Hvordan er det mulig å ikke trekke en kopling», spurte Minnesota-demokraten Al Franken.

«I etterkant ser vi at vi skulle hatt en bredere linse. Det var signaler vi ikke oppfattet», innrømmet Colin Stretch, advokat for Facebook.

Google avslørte under høringen at de har funnet 1108 Youtube-videoer relatert til den russiske påvirkningskampanjen mot amerikanske borgere og at de har solgt annonser til russerne for 4700 dollar.

I går ble det kjent at innhold fra russiske «trollfabrikker» – falske nyheter og kampanjeannonser – nådde 126 millioner Facebook-brukere i fjor.

Ingen av de sosiale mediene ville imidlertid gi sin støtte til et forslag om å opprette en offentlig database over kjøpere av politiske annonser.

Hvordan så den russiske propagandaen ut?

I denne databasen kan man selv se teksten i postene som ble lagt ut på russisk-styrte Facebook-grupper som under presidentvalgkampen utga seg for å være aktivister for såvel innvandringsmotstand som svartes borgerrettigheter.

Man kan også se utbredelsen hver enkelt post oppnådde før gruppene ble stengt eller lagt ned.

Mange av gruppene la ut direkte oppfordringer til vold, som gruppa «Being patriotic» (200 000 følgere), som mente alle svarte som ikke æret det amerikanske flagget burde skytes. Og gruppa «Blacktivist» som reagerte på politivold med å skrive at «nå må svarte gjøre noe, øye for øye».

Amerikanske myndigheter spekulerer i om hensikten med propagandaen var å få Trump valgt som president, og/eller skape splid mellom forskjellige grupper i det amerikanske samfunnet.

Databasen er laget av en forsker ved Columbia University.